Header

zaterdag 14 december 2013

Route Updates voor AMS

Hier volgen een aantal route wijzigingen voor diverse maatschappijen die vanuit Schiphol vliegen. Ik heb de interessante veranderingen van airlineroute.net geordend:

  • Emirates (EK) heeft sinds begin december een tweede vlucht naar Dubai vanaf Schiphol. Naast de A380 gebruikt de maatschappij nu ook een Boeing 777-200LR. Emirates is de eerste maatschappij die met de A380 op Schiphol vliegt en het ziet er naar uit dat de route het uitermate goed doet. CEO Tim Clark zei in een interview laatst ook dat er demand vanuit Nederland voor de First Class is. Een klasse die KLM heeft afgeschaft en bijna geen enkele airline aanbiedt vanaf AMS. Voormalig KLM CEO Peter Hartman heeft Emirates altijd al bekritiseert. EK zou overheidssteun krijgen en niet eerlijk ondernemen. Mijns inziens is dit totaal ongegrond en is Hartman jaloers op EK's groeiende aanwezigheid en succes. Emirates heeft een goed onboard product en dit trekt klanten. KLM loopt hier door hun eigen toedoen in achter. De toevoeging van een tweede vlucht naar Dubai moet KLM wel pijn doen. Als Emirates dagelijks een A380 en triple-seven weet te vullen, moet dat veel klandizie voor KLM kosten aangezien veel passagiers in DXB overstappen naar bestemmingen in Azië en Afrika en Australië.
  • KLM vliegt in de zomer van 2014 5x per week in plaats van 4x naar Kaapstad (CPT)
  • KLM gaat vanaf april 2014 3 maal daags naar New York JFK. Op het moment is dit 2 maal daags. De derde vlucht vervangt een vlucht van partner Delta, die vanaf april nog maar 1 maal per dag naar JFK gaat vliegen. 
  • Delta verhoogt daarentegen de capaciteit naar Minneapolis (MSP), Bosten (BOS), Atlanta (ATL), Detroit (DTW) en Seattle (SEA). Naar deze steden zal de Amerikaanse Skyteam partner een extra dagelijkse vlucht gaan uitvoeren in het zomerseizoen. Wekelijks betekent dit een extra capaciteit van 17.000 stoelen.
  • Cathay Pacific (CX) vliegt sinds een aantal weken op 3 van haar 7 wekelijkse vluchten met een Boeing 777-300ER (77W). Deze vervang op bepaalde dagen de gebruikelijke Airbus A340-300. Dit is een significante upgrade. De 77W biedt namelijk CX's 3 nieuwste reisklassen: Business Class, Premium Economy en Economy. De specifieke business class stoel schijnt 's wereld beste van het moment te zijn. Het product op de A340 is de verouderde haringgraat stijl en er is geen Premium Economy. 
Ik ben benieuwd of CX's beslissing om een nieuw product naar AMS te vliegen te maken heeft met KLM's nieuwe Business class. Gedurende lange tijd hadden concurrerende maatschappijen geen reden om hun nieuwste reisklassen naar Schiphol te laten vliegen aangezien KLM's product toch inferieur was vergeleken met die van veel Aziatische maatschappijen. Ook Singapore Airlines heeft lange tijd met hun verouderde Spacebed op AMS gevlogen, terwijl andere markten een veel betere Business en Economy class kregen toegewezen. 

Cathay's nieuwe business class
CX Media Relations

Geen opmerkingen:

Een reactie posten