Header

zaterdag 28 december 2013

KLM draagt Europese vluchten over aan Cityhopper

Tenminste, dat was het plan. Als gevolg van de onrust onder KLM personeel staat het voorstel voorlopig in de ijskast.

KLM kondigde namelijk aan om al haar Europese vluchten uit te laten voeren door KLM Cityhopper cabin crew. Het 'echte' KLM personeelsbestand zou dan uitsluitend op intercontinentale (ICA) vluchten gaan werken. KLM Cityhopper (KLC) personeel werkt namelijk onder een cao die voor de KLM gunstiger is; minder bijkomende voordelen, lager loon en minder dagen vrij. Daarmee hoopt de maatschappij tegen 2019 20 miljoen euro te besparen op loonkosten. De nieuwe strategie zou in 2014 beginnen en in 2019 zou al het KLM personeel uitsluitend op ICA vluchten werken.


Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post



Na aankondiging van deze plannen ontstond als het ware een rel bij vakbond VNC (Vakbond Nederlands Cabinepersoneel) en KLM personeel, die de toekomstige situatie als 'onwerkbaar' beschreven. VNC voelde zich 'geschoffeerd', 'boos' en claimt 'dat het vertrouwen in KLM is beschadigd'.

In respons op de nogal heftige reactie (met zelfs een Facebook petitie) heeft KLM aangeboden om toch weer naar de onderhandelingstafel te gaan. VNC meldt dat er inmiddels al gesprekken zijn gevoerd, en dat deze volgend jaar verder gaan om tot een overeenstemming te komen. In de tussentijd staan de maatregelen wel in de ijskast.

Mocht de nieuwe strategie voor Europese vluchten toch doorgaan, dan blijven de vluchten overigens wel uitgevoerd door KLM piloten, met KLM vliegtuigen en service. Het is onduidelijk of de Boeing 737's van KLM dan ook een Cityhopper livery krijgen.

Voor de passagiers zou het weinig uitmaken of vluchten door KLM of KLC personeel worden uitgevoerd. Wellicht is de service iets basaler dan mainline vluchten (bijvoorbeeld geen volledige drankselectie). Onder KLC personeel is echter wel een hogere kans op een Britse crew, die nog afstamt van KLM UK. En natuurlijk kan KLC personeel iets chagrijniger zijn, wetende dat hun collega's beter betaald krijgen ;).

Het is niet de eerste kostenbesparende maatregel van KLM die VNC afwijst. Eerder werden al een lager salaris voor nieuw personeel, drie jaar salaris bevriezing en minder vakantiedagen geopperd.

Ik ben van mening dat de starre houding van de VNC erg ongepast is. Het lijkt erop dat ze geen enkele maatregel accepteren tot kostenbesparing bij KLM terwijl andere takken binnen KLM hier wel mee te maken krijgen (Grond en Cockpit personeel). De VNC lijkt veel te machtig en dat kan KLM parten spelen. Besparingen doorvoeren doen ze inmiddels niet voor niks, en met de plannen die de VNC zelf voorstelt bespaart de maatschappij pas twee decennia later. Dat is niet te doen in deze tijden. Net als de KLM cockpit bemanning (klik) is ook het cabine personeel vooral bezig met hun eigen carrière en senioriteit:
"Voor de VNC staat vast dat het hele korps er onder zal lijden omdat door boventalligheid in alle functies er veel onder de rang gevlogen zal worden. Hierdoor zal ook het verzoekensysteem niet goed meer werken. Daar bovenop zal zowel de doorstroom als promoties voor lange tijd stagneren." 
Misschien moet het KLM personeel inzien dat ze überhaupt blij moeten zijn met een vaste baan, aangezien cabine bemanningen bij andere maatschappijen (inclusief Air France) moeten vrezen voor hun baan.
Mocht de VNC toch voet bij stuk houden, dan kan KLM het niet alleen financieel zwaarder gaan krijgen, ook de concurrentiepositie loopt gevaar. Airlines als Emirates en Ryanair, die steeds meer klanten van KLM 'inpikken' kunnen juist rendabel opereren door lagere loonkosten. Het lijkt mij dus beter als KLM personeel inziet dat hun gouden cao's niet meer van deze tijd zijn en meewerken aan een airline die ook in de toekomst een financieel gezond bedrijf én werkgever kan blijven.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen