Header

zondag 22 december 2013

Gaat KLM toch volledig op in Air France?

Rumoer in KLM-land de afgelopen week. De Telegraaf (klik) meldde 'op basis van gezaghebbende bronnen' dat KLM in 2014 opgaat in Air France.

Binnen de Air France-KLM Group is het de Franse tak die financieel in zwaar weer verkeerd, terwijl KLM zwarte cijfers schrijft. Door KLM op te nemen zou Air France uit het slop gehaald kunnen worden, is de gedachte. In de nieuwe holding van 7500 personen zouden er 2300 van KLM afkomstig zijn. Een fors verlies van invloed dus, hetgeen de vakbonden zorgen baart. FNV bondgenoten vreest dat KLM een uitvoerende dochter wordt zonder enige invloed op de operatie.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel



Hoewel AFKL noch KLM desgevraagd tegen de journalist wilde reageren, publiceerde KLM later wel een statement dat zij zich niet herkent in het artikel:

KLM herkent zich geenszins in het beeld dat vandaag in de Telegraaf over de samenwerking van Air France en KLM is neergezet.

Dit beeld wordt sinds Air France en KLM over samenwerking spreken (2003), zo nu en dan opgeroepen. Het is echter nooit waarheid gebleken, en is ook nu onjuist. De kracht van de combinatie is juist dat de twee luchtvaartmaatschappijen aanvullend zijn.
Dat sommige functies samen worden uitgevoerd, zoals de wereldwijde ticketverkoop, is juist een teken van kracht en één van de succesfactoren van KLM. KLM is de laatste jaren alleen maar gegroeid, is groter dan ooit, waar andere luchtvaartmaatschappijen zijn weggezakt.

Tegen Luchtvaartnieuws.nl (klik) spreekt ook topman Camiel Eurlings de berichten tegen. Hij verzekerd dat de blauwe identiteit van KLM binnen de Group gewaarborgd blijft.

Ook ontkent hij dat invloed en banen van KLM verdwijnen naar Parijs:
“De KLM-organisatie houdt in Nederland meer eigen functies dan een half jaar geleden werd aangenomen. Het is beslist niet waar dat KLM als volwaardige vliegmaatschappij gaat verdwijnen. Het is juist een teken van kracht als we aan de achterkant steeds meer dingen met Air France gaan delen. Dat geeft voorsprong op de concurrentie.” 

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand binnen de raad van bestuur het in zijn hoofd haalt het merk KLM te laten verdwijnen en al het bestuur overgeeft aan verlieslijdend Air France. Bij de fusie in 2004 werd hier ook al voor gevreesd maar tot ieders opluchting was er toen geen sprake van een volledige fusie.

KLM heeft zich altijd geprofileert als nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland en de oudste airline die nog steeds onder haar originele naam opereert. Het merk KLM is inmiddels een wereldwijd gevestigd begrip geworden met een rijke geschiedenis en ik denk dat ook veel Nederlanders het uitermate zonde zouden vinden als het in Franse handen zou komen.

Daarnaast denk ik dat de KLM'ers zelf ook veel verzet zullen bieden mocht het zover komen. Zoals gezegd is het AF dat rode cijfers heeft, en daardoor vallen er veel ontslagen en zijn er bezuinigingen bij de Fransen. Bij KLM is dit niet het geval maar mochten de twee echt samengaan, dan kan het ook zodanig averechts uitpakken dat AF KLM de ondergang in meesleept met allerlei bezuinigingen op personeel en product in plaats van dat KLM AF juist uit de malaise helpt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen