Header

maandag 11 februari 2013

Een frequent flier programma, wat is dat nou eigenlijk? (lees ook: Flying Blue voor dummies)

Dagelijks houd ik mij bezig met frequent flier programma's. Ik lees en post erover op Flyertalk en probeer elke dag anderen te helpen met vragen over zulke programma's.
Omdat Flying Blue, het programma van KLM, voor Nederlanders het meest logisch is te gebruiken als je met KLM vliegt, zal ik dat programma als voorbeeld gebruiken.

Flying Blue is het frequent flier programma van Air France, KLM en de partners Aircalin, Air Europa, Kenya Airways en TAROM. Het doel van het programma is dat reizigers punten ( miles ) kunnen sparen met elke KWALIFICERENDE vlucht met de maatschappijen van FB en ook de Skyteam alliantie. Die miles kun je dan later weer besteden, als je er genoeg gespaard hebt, voor gratis vluchten, upgrades, autohuur, hotelovernachtingen en veel meer extra's.
De catch voor Flying Blue is dat de echt frequente (vaak zakelijke) reiziger zich aan het programma en dus de airlines bindt. De prikkel hiervoor is dat hoe meer je vliegt, hoe meer punten je verdient. Bij een bepaald aantal punten krijg je status. Die status heeft een aantal voorbeelden dat reizen meer comfortabel maakt. En hoe meer je vliegt en die status wil behalen, hoe meer revenue voor de maatschappijen.

In deze post zal ik de basis van Flying Blue in verschillende onderwerpen uitleggen:

  • Flying Blue, iets voor mij en hoe schrijf ik me in?
  • Miles, wat zijn het en hoe krijg je ze?
  • Status, wat krijg je ervoor en hoe bereik je een niveau? 
Klik op "meer lezen" hieronder voor de rest van het artikel.

Flying Blue, iets voor mij en hoe schrijf ik me in?
Zoals gezegd is Flying Blue hét programma van Air France en KLM en overige partners. Daarnaast kan je bij Flying Blue ook miles verdiennen als je met Skyteam airlines vliegt. Skyteam is een alliantie van de volgende maatschappijen:
Afbeelding: Skyteam
Het doel van Skyteam is om de reizigers van de maatschappijen veel meer opties en bestemmingen te geven. Zo kan je met Skyteam ruim 1000 bestemmingen bereiken en uit 15000 vluchten kiezen. Bijvoorbeeld KLM vliegt niet op Sydney. Maar je kan met KLM naar Taipei vliegen en vanaf Taipei met China Airlines naar Sydney vliegen. China Airlines is Skyteam lid dus je kan je ticket in één keer kopen én punten sparen met de vlucht met China Airlines. 
Soms verkoopt een maatschappij ook codeshare vluchten. Dit betekent dat je een ticket bij KLM boekt, met een vluchtnummer van KLM, maar dat de vlucht wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld China Eastern. De maatschappijen gebruiken de alliantie dus om passagiers aan elkaar 'door te geven'. 
Maar ook voor de reiziger zitten er vele voordelen aan. Als je namelijk Elite lid bent bij KLM, ben je ook Elite bij ALLE Skyteam airlines. Als je Silver bij KLM bent, ben je Skyteam Elite. Ben je Gold of Platinum, dan ben je Elite Plus. Je hebt dan in principe bij alle airlines van Skyteam de volgende voordelen:

Afbeelding: Skyteam
Ook is het netwerk van airport lounges veel groter. KLM heeft in Seoul bijvoorbeeld geen eigen lounge. Maar als je Skyteam Elite+ lid bent en met een internationale Skyteam vlucht vliegt, mag je de Korean Air lounge in! Meer informatie over Skyteam kan je vinden op Skyteam.com .

Flying Blue is dus geschikt als je met KLM en/of Skyteam maatschappijen vliegt, want dan verdien je punten en heb je mogelijk de voordelen. Het is wel belangrijk om te begrijpen dat Flying Blue een programma is gericht op de echt frequente reiziger. Die loyale klanten moeten beloond worden en zijn dus het meest belangrijk. Daarom verlopen alle gespaarde Flying Blue miles als je gedurende 20 maanden geen enkele qualifying flight hebt gemaakt. Een qualifying flight is een vlucht met een Skyteam Airline die Level Miles verdient, waarover zo meer.
Mocht je minimaal 2 keer per jaar met KLM/Skyteam reizen, dan loont het je aan te melden voor Flying Blue. Je zal dan niet snel een gratis ticket verdienen of status behalen, maar met een paar jaar kun je er toch voordeel uit halen. En bovendien is het helemaal gratis!
Je kan je aan melden via deze link.
UPDATE: Als basis Flying Blue lid mag je nu ook 1 koffer gratis inchecken als je binnen Europa vliegt. Ben je geen Flying Blue lid, dan betaal je 15-30 euro per enkele reis!

Miles, wat zijn het en hoe krijg ik ze?
Miles is de hoeveelheid afstand in mijlen tussen vertrek en bestemming. Hoe verder je vliegt, hoe groter de afstand en dus hoe groter het aantal mijlen dat je kan verdienen.
Flying Blue maakt onderscheid tussen twee soorten miles: Level miles en Award miles.

Level miles kun je alleen krijgen door te vliegen in een kwalificerende fare bucket. Elke reisklasse is virtueel ingedeeld in nog meer klassen. Deze ticketklassen worden aangeduid in letters (G, V, X, J) bepalen de voorwaarden en prijs van je tickets. Een duurder ticket is vaak flexibeler en je kan ook meer miles verdienen. LET OP: je kan niet met ELKE vlucht miles verdienen. Je moet een qualifying fare hebben. Voor elke airline is dit anders. Op alle betaalde KLM tickets verdien je sowieso punten, maar bij veel Skyteam partners is dit niet zo. Je kunt op de site Flyingbluenews.com  kijken of de klasse waarin je vliegt het verdienen van miles toestaat. Vaak zijn de goedkopere klassen uitgesloten. Ook kun je geen miles verdienen op vluchten betaald met miles.
Neem bijvoorbeeld China Airlines :
Hier zijn relatief veel vluchten uitgesloten van het verdienen van miles. Ik vloog bijvoorbeeld in klasse G naar Bangkok, maar omdat dit een goedkopere klasse is voor groepsreizen heb ik geen punten verdient.
Om te voorkomen dat de punten vervallen, moet je minimaal 1 keer per 20 maanden een vlucht maken die qualifying is. Elke betaalde KLM vlucht voldoet daaraan; je verdient Level Miles. Maar niet elke Skyteam vlucht voldoet. Je moet namelijk én een qualifying fare boeken én een vlucht boeken met een Skyteam vlucht nummer die ook nog eens uitgevoerd wordt door een Skyteam partner. Elke vlucht met een KLM vluchtnummer, het maakt niet uit wie de vlucht uitvoert, voldoet. Maar boek je een vlucht met Alitalia vluchtnummer, uitgevoerd door Malaysia Airlines (geen Skyteam lid) verdien je géén level miles. 
Levels miles bepalen ook de eventuele status in een programma, daarover direct meer.

Award miles zijn punten die je bij veel meer partners kunt verdienen. Denk aan hotelovernachtingen, autohuur, credit cards en nog veel meer. Award miles kun je gebruiken om gratis vluchten te boeken, hotelovernachtingen of autohuur te betalen, upgrades te kopen naar bijvoorbeeld Business Class en nog veel meer. Hier meer info hoe je ze kan verdienen en hier hoe je ze kunt besteden. 
Net als bij award miles hangt het af van je ticket of en hoeveel miles je verdient. In tegenstelling tot level miles kun je wel miles verdienen als je met bepaalde niet-Skyteam leden vliegt. Zie hiervoor:  Flyingbluenews.com .
Sinds 2009 verdien je vaak maar een percentage van de 100% miles (de eigenlijke vliegafstand in mijlen tussen een bestemming, hoe langer en verder de vlucht, hoe meer miles dus). Op de duurste Economy tickets verdien je 100% van de gevlogen afstand en hoe goedkoper je ticket hoe minder miles. Dit varieert van 75% tot 50 en 25%. Vlieg je echter Business Class of First dan verdien je 125% tot zelfs 250% van de gevlogen afstand, omdat je ticket natuurlijk veel duurder is.
Hieronder zie je het percentage dat je kan verdienen in de verschillende boekingsklassen:


Afbeelding: KLM
Ik vlieg bijvoorbeeld naar Genève. De 100% miles is 750 (ook het minimum voor alle internationale vluchten). Ik ben echter in de G klasse geboekt. G is vaak een actie waarbij Europese vluchten maar €99,- kosten. Ik verdien dan ook maar 25% wat neerkomt op 187 miles per enkele reis. Zou ik Business Class vliegen, dan verdien ik 1875 miles. Ter vergelijking, een award ticket (vlucht betaald met miles) naar Genève kost 5000 miles per enkele reis. 
Als Elite lid verdien ik ook nog een bonus op de gevlogen afstand. Als Silver krijg ik 50% meer, als Gold 75% en als Platinum 100%. Dit geldt alleen voor award miles en dus niet voor level miles. Als je Elite bent, verdien je dus ook extra snel gratis vluchten. Maar de extra bonus komt op het aantal punten dat je met je boekingsklasse verdient, dus niet op de volle 100%. 
Als Silver naar Genève verdien ik dus: 750*0,25=187 (basis mijlen voor enkele reis, zonder status, in G) -> 187*1,5= 281 miles (Silver bonus van 50%).

Status, wat krijg je ervoor en hoe bereik je een niveau?
Zoals ik in een eerdere post heb uitgelegd, krijg je status als je een bepaald hoeveelheid vliegt. De voordelen van je status verschillen per niveau en per airline maar omvatten vaak: business class inchecken en boarden (bijna geen rij), voorrang bij immigratie en security controles, een extra koffer à 23kg gratis, meer miles , een speciaal Elite nummer bij problemen, voorkeursstoelen en nog veel meer. Zie Mijn Elite lidmaatschappen .
Flying Blue heeft 3 Elite niveaus: Silver (Skyteam Elite), Gold en Platinum (beide Skyteam Elite+). Ivory is het basisniveau. Het enige voordeel hiervan is dat je binnen Europa 1 koffer gratis mag inchecken. Voor de voordelen bij Skyteam, scroll even naar boven.


Afbeelding: Air France media

Dit zijn de vereisten om Elite te worden:
Afbeelding: KLM
Je kan dus kwalificeren met levels miles OF levels flight (level segments). Level miles heb ik hier boven uitgelegd, het zijn de miles die je verdient met bepaalde Skyteam vluchten. N.B. de Elite miles bonus is NIET van toepassing op level miles.
Je kunt ook kwalificeren door het maken van x aantal vluchten. Dit moeten qualifying flights zijn, dus ook weer een kwalificerende fare bucket op een kwalificerende airline. De regel is: verdien je level miles, dan verdien je ook een level flight. Een level flight is een enkele vlucht, en dus makkelijker te bereiken als je niet vanaf een hub (thuisbasis) van een luchtvaartmaatschappij vliegt. Woon je bijvoorbeeld nabij Frankfurt en boek je een ticket met KLM naar Londen, dan vlieg je Frankfurt-Amsterdam-Londen-Amsterdam-Frankfurt. Je krijg dan dus 4 qualifying flights dus 4 level flights. 4 tripjes betekent dan al Silver terwijl als je van Amsterdam naar Londen vliegt je 8 trips moet maken om >15 vluchten te maken. Het pakt dus goed uit als je niet vanuit een hub vliegt, maar het is vaak ook duurder. 
Om deze status te krijgen en te behouden moet je in één kalenderjaar aan de eisen voldoen. Anders word je gedowngraded. Een leuk voordeel van Flying Blue is de soft landing. Als je Elite bent en minimaal één qualifying flight maakt maar niet aan de andere eisen voldoet, dan zak je maar één niveau. Ben je bijvoorbeeld Platinum en maak je maar één vlucht in één kalenderjaar, dan ben het volgende jaar nog steeds Gold in plaats van gelijk Ivory (basis). 
Verdien je je status vóór 31 maart van een jaar, dan is je status geldig tot 31 maart van het volgende jaar. Verdien je echter je status tussen 31 maart en 31 december, dan is je status geldig tot 31 maart van het tweede jaar daarna! Al je level flights en level miles (behalve uitzondering hier beneden) worden op 31 december gereset naar 0 maar je status is geldig tot 31 maart daarna. 
Een nieuwtje dit jaar is de zogenaamde rollover miles. Dit betekent dat alle miles boven je elite niveau mee worden genomen naar het nieuwe jaar. Kwalificeer je bijvoorbeeld voor Gold (40.000 level miles) met 55.000 miles, dan worden de 55.000-40.000=15.000 level miles meegenomen naar het volgende jaar. Je begint het jaar dan al met 15.000 op de teller en je hoeft zo dus eigenlijk minder te vliegen om je status te behouden. Of het is handig om net dat hogere niveau te bereiken.
Alleen de extra miles boven een Elite niveau worden doorgegeven. Als je Ivory (basis) lid bent, resetten de level miles wel naar 0.

Dit was een korte basis van Flying Blue. Voor meer informatie, kijk op de Flying Blue pagina op KLM.com of kijk op Flyingbluenews.com .
Je kunt ook een reactie achterlaten op deze pagina of mij Twitteren: @FlyingDutchBlog .

1 opmerking:

  1. Nice webpage. Only problemm is that KLM offers very low miles earning at regular economy tickets.
    With greetings, Hiltonhotelfans.com

    BeantwoordenVerwijderen