Header

dinsdag 19 februari 2013

Schiphol verandert security infrastructuur

Schiphol Amsterdam Airport begint binnenkort met een verbouwing van de security controles in het non-Schengen gebied. In tegenstelling tot het Schengen gebied, waar er een centrale securitycheck is bij binnenkomst van de Lounge, wordt in het non-Schengen gebied de controle nu nog bij de individuele gates uitgevoerd. Dit kost veel personeel, ruimte en apparatuur.


Huidige situatie bij respectievelijk Schengen en non-Schengen gedeelten. Foto: Schiphol/Luchtvaartnieuws.nl

"Om meer ruimte en comfort voor de passagiers te creëren, is besloten om ook in het non-Schengen gebied centrale security in te voeren", aldus de video van Schiphol. In vertrekhal 2 (o.a. KLM en partners) zal dit worden gerealiseerd door middel van een tussenvloer. Door ruimtegebrek in vertrekhal 3 zal daar een extra verdieping boven de check-in balies worden gebouwd.
Na check-in zal de passagier gelijk door de security controle moeten gaan. Daarna vindt de paspoortcontrole plaats. Hierna is de passagier vrij te bewegen binnen het gehele non-Schengen gedeelte en vind er geen controle meer plaats aan de gate.
Omdat op Schiphol vertrekkende en aankomende passagiers in een en dezelfde steriele ruimte aankomen en vertrekken, moest een oplossing worden bedacht voor transfer passagiers van vluchten arriverend uit een bestemming met een lager security niveau dan Schiphol (Afrika, Azië enz.). Voor deze passagiers wordt een aparte verdieping boven op de piers gebouwd. Bij piers E, F en G worden dan nieuwe securityfilters geplaatst die transfer passagiers controleren.
Komt een vliegtuig aan uit een plaats van vertrek met een onvoldoende betrouwbare security check, dan verlaten de passagiers het vliegtuig op de nieuwe verdieping. Er zijn dan twee routes: een voor transfer PAX naar het centrale securityfilter van de pier, na deze security controle dalen zij weer af naar het normale vertrekgedeelte, en een route naar de aankomsthal/baggage reclaim voor arriverende passagiers.
Komt een vliegtuig aan uit een bestemming met betrouwbaar security niveau (EU, Zwitserland, VS enz.), dan verlaten de passagiers het vliegtuig en komen direct in het huidige vertrekgedeelte. Passagiers uit die landen en die doorreizen hoeven dus geen enkele security controle meer te ondergaan op Schiphol. Voor deze passagiers is het dus zeker een verbetering in comfort en reisgemak. Waarschijnlijk hoeven die passagiers ook niet meer door de security wanneer zij een transfer vlucht in het Schengen gebied hebben.



Toekomstige situatie voor respectievelijk vertrekkende als transfer passagiers. Foto: Schiphol/Luchtvaartnieuws.nl

Ik heb gemengde gevoelens bij de nieuwe maatregelen. Voor passagiers uit een betrouwbare plaats van vertrek is dit zeker een verbetering. Zij hoeven dan in principe maar één security check te ondergaan en dat is op de plaats van vertrek.
Vertrekt men echter uit een plaats waar de security niet op Europees niveau is, dan kan de centrale security misschien tegenwerken. Het blijft afwachten hoe en of de securityfilters grote hoeveelheden transferpassagiers tijdens piekmomenten (vaak 's ochtends) snel kunnen verwerken. Dit valt ook te bezien bij de security punten in de vertrekhal. Bij het nieuwe concept moeten namelijk alle passagiers verdeeld worden over 2 punten.
Hopelijk is het nu wel makkelijker voor de gate agent priority boarding na te leven zoals bij Schengen vluchten.
Het is nog onbekend of, waar, en voor wie er (Sky)priority lanes worden ingevoerd bij de nieuwe security controles.
Foto: Skyteam 
Bekijk hieronder de video van Schiphol/Luchtvaartnieuws.nl met meer informatie over de verbouwing:


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen