Afgelopen carnavalsvakantie zocht ik de zon op in Dubai. Ik
was al twee keer eerder in de kosmopolitische stad geweest en dat was erg goed
bevallen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Spanje of de Canarische
eilanden is Dubai wel zonzeker in maart.
Voor de vluchten ging mijn voorkeur natuurlijk uit naar KLM,
waar ik Elite Plus status heb. Helaas waren de prijzen en vliegtijden zo
ongunstig dat KLM geen optie was. Onze vaste reisorganisatie voor de verre
vakanties stelde ook al automatisch Emirates voor. Ik was hier niet zo blij
mee. Van Emirates heb ik, vooral over de service, nogal wat negatieve reviews
gelezen. Ook is EK geen alliantielid dus ik zou weer als regular Economy
passagier moeten reizen. Aangezien ik echter niet betaal voor deze vakantie had
ik weinig inspraak haha. Dus het werd Emirates. De heenvlucht op zaterdag per
A380, terug op vrijdag met een Boeing 777-200LR. Het zou mijn eerste A380
vlucht worden, dus dat vond ik wel leuk.
Zodra ik de boekingscode had, kon ik stoelen toewijzen op
emirates.com. De vlucht was al behoorlijk vol en ik koos 4 stoelen zo ver
mogelijk vooraan, in rij 64. Ik probeer altijd zo ver mogelijk voor aan te
zitten naar een ander land om zo niet achteraan te staan bij de paspoortcontrole.
Het leek erop dat ik dus als non-status passagier zou
reizen. Gelukkig werd ik geselecteerd voor de Privium Plus trial (klik) wat mij
Business Class inchecken geeft bij Emirates op Schiphol en ook voorrang bij de
grenspassage. Dat scheelt wel als je met een volle A380 reist.
Emirates biedt 24 uur van te voren online check in aan. De
vrijdag voor vertrek had ik dan ook al ingecheckt via hun website, die
overzichtelijk en makkelijk te bedienen was. Boardingpasses moeten geprint
worden, er is geen mobiele variant beschikbaar.
Nooduitgangstoelen bij Emirates kunnen nimmer van te voren
aangevraagd of gereserveerd worden. Dit kan alleen op de luchthaven. Natuurlijk
had ik een oog op die stoelen (rij 41, 67 en 80 op de A388) en ik wilde dan ook
als een van de eerste inchecken. Van te voren had ik geïnformeerd hoe laat de
balies op Schiphol openen. Voor de vlucht van 14:40 is dat 3,5 uur van te
voren, dus om 11:10.
Emirates Airline EK 148
Amsterdam Schiphol Airport (AMS) - Dubai International Airport (DXB)
STD-ETA (sched) 14:40-00:15
Flying time: 06h35min
Aircraft: Airbus Industries A380-800
Registration: A6-EDU
Seat: 41B, Y
Loyalty programme: Skywards, 9600 miles (return)
Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post
Via Schiphol Smart Parking hadden we gereserveerd op P3 en
daar arriveerden we iets voor 11 uur. Haasten naar de shuttle en dan naar de
check-in balie in Vertrekhal 3. Daar aangekomen stond er al een rij voor
Economy, een paar mensen bij de Business Class rij en één iemand bij de First
Class rij. De balies waren nog niet geopend, de check-in staf was nog aan het
briefen vlakbij.
OLCI Boardingpass
Balies nog gesloten
We voegden ons in de Business Class rij en na een paar
minuten kwamen de agents om de systemen op te starten. Emirates gebruikt
contract staf op Schiphol en er waren twee supervisors van EK. Er waren veel
balies open; voor First Class en Platinum, Business Class en Skywards Gold en
Silver, voor Economy passagiers die al online waren ingecheckt en voor Economy
passagiers zonder boardingpass.
Business Class check-in
Toen wij vooraan de rij stonden was er niemand bij de First
Class balie dus werden we daarheen geroepen. Na onze paspoorten en
boardingpasses overhandigd te hebben werden onze koffers gewogen. Een van de
grote voordelen aan Emirates is de bagagetoelage. Economy passagiers mogen
standaard 30kg meenemen! Ook al maakte ik hier niet helemaal gebruik van, het
was fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het gewicht van je koffer en
het thuis of in het hotel te moeten wegen om eventueel her te verdelen.
First first (check-in only helaas haha)
Hierna vroeg ik gelijk of rij 41 nog vrij was. Ik had wat
research gedaan en mij leek deze nooduitgangstoel het beste. Het is helemaal
vooraan het vliegtuig dus je bent er snel uit. Ook is dit een ‘gewone’ rij van
3 stoelen in plaats van 2 in rij 67/80. De agent moest tot twee keer toe bellen
om de stoelen vrij te geven maar gelukkig was heel rij 41 vrij. We kozen voor
de B-C stoelen en H-J stoelen, dus de middelste en gangpad stoel. Ik wist niet
zeker of er in de A stoel bij het raam de beenruimte verminderd zou zijn door
de aanwezigheid van de emergency raft in de deur en dat comfort wou ik niet
opgeven. Dit betekende wel dat we gescheiden waren door de trap maar dat maakte
ons weinig uit voor alle ruimte die we kregen.
Ondanks dat je je boardingpasses thuis afdrukt, print
Emirates op de luchthaven standaard een ‘echte’
boardingpass uit. En dan niet die überdunne flutpapiertjes met lelijke
inkt maar de old-school dikke instapkaarten.
Verder worden de bagage claim tags op een kaart geplakt met
informatie over Emirates zoals de sluitingstijd van check-in en de gate en
voorzieningen aan boord. Emirates bespaart zeker niet op papier! Ook biedt Emirates hoogwaardige bagagelabels aan bij de balies en ook in de rij. Mooie reclame ook wereldwijd, want je kan zo veel pakken als je wil en ze worden veel gebruikt.
Luggage tag
Ik was ook geïnteresseerd in een upgrade naar Business class
mocht die beschikbaar zijn. Y zag er aardig vol uit, zelfs overboekt, dus ik
dacht dat EK misschien gereduceerde upgrades aan zouden bieden. Ik vroeg dus
aan de agent of er nog plaats was in Business class. Helaas was alles ook daar ramvol,
zei ze. Letterlijk 3 seconde later hoorde ik dat de agent aan de balie rechts
van ons tegen twee Australische vrouwen zei “You have both been upgraded to
business class, as the flight is overbooked”. Damn…
Nadat we onze reisdocumenten terug hadden besloten we gelijk
airside te gaan. Zelf kon ik voor het eerst gebruik maken van Privium. Dit ging
erg gemakkelijk en snel. Binnen 15 seconden was ik airside. Gelukkig was het
überhaupt niet druk bij de paspoortcontrole dus ook mijn familie was na een
paar minuten weer bij mij.
Ik had geen toegang tot een lounge (zaterdag is de Privium
lounge dicht, helaas) en het was nog 3 uur tot vertrek. Ik had nog een See Buy
Fly voucher van Privium dus via Holland Boulevard gingen we eerst nog wat
inkopen doen in Lounge 2. Daarna was het even zitten en wat eten.
Zodra ik op de FIDs zag dat de gate open was, begaven we ons
naar de gate. Emirates gebruikt de G-gates (dat zal ook wel te maken hebben met
de A380) en dat is best een eind lopen. Tussen het voorzieningen gedeelte en
het begin van de pier is een steriel-achtige corridor met alleen maar
walkways. Onze vertrekgate was G09,
vrijwel aan het eind.
Daar aangekomen was het behoorlijk druk voor de security check.
Er was een aparte lijn voor First/Business/Gold/Platinum die aanzienlijk korter
was maar helaas was die niet voor mij die dag. We voegden ons bij de Economy
rij en langzaam aan kwamen we dichter bij het raam en zagen we de imposante
A380. Ik heb het vliegtuig vaak genoeg gezien op andere luchthavens maar niet
van zo dichtbij. Ook al is de A380 al jaren in de lucht en niet echt spannend
of bijzonder meer, er waren een groot aantal mensen die even snel een foto
maakten van de whalejet.
Eerste A380 vlucht voor mij
De wachttijd viel mee en het personeel was aardig. Zonder
problemen ging ik door de security en daarna was de boardingpass check. Het
daadwerkelijke boarden was nog niet begonnen en de wachtruimte was redelijk
vol. Zitplaatsen waren er niet meer dus we gingen maar bij het raam staan om de
afhandeling van de kist te bekijken.
In de wachtruimte zelf waren wel toiletten en kranen om
eventueel weer water bij te vullen.
Emirates had een deel van de stoelen dichtbij de
boardingbrug afgezet voor Premium passagiers. Er werd rigoureus gecontroleerd
op boardingspasses voordat je werd toegelaten. Erg goed en KLM zou daar van
kunnen en moeten leren!
Boarden begon zoals gebruikelijk met de premium cabins en
doordat vrijwel alle F/J passagiers al verzameld waren was dit zo gebeurd. Hierna
ging Economy per zone, gedrukt op de BP, van achter naar voren. Aangezien wij
de allereerste rij hadden in de A380 hadden wij de laatste boardingzone F.
Het boarden van de voorgaande zones ging verrassend snel! Ik
had niet verwacht dat ze zo snel een A380 konden vullen maar de groundcrew was
erg efficiënt. De wachtruimte was al bijna leeg toen onze zone werd geroepen.
Er was nog wel een kleine wachtrij in de jetway. Voor de A380 worden trouwens
twee jetways gebruikt. Één voor Economy op het Lower Deck en één voor de bovenste
verdieping met F/J. In de jetway stond een tray maar de kranten waren al op.
Boarding
Eenmaal aan de deur werden we vriendelijk begroet door de
FA, vermoedelijk Australisch. Nadat ze onze boardingpasses had geïnspecteerd en
de stoelnummers had gezien zei ze vrolijk ‘well my exitrowers have arrived! Your
seats are right here”. Zeker een positieve eerste indruk wat de crew betreft.
De zitplaatsen zelf waren ook helemaal niet verkeerd!
Onbeperkt beenruimte en vergeleken met de exit rows op de B747 waren deze
stoelen zeker niet te smal. Normaal gesproken offer je breedte op voor
beenruimte aangezien het TV-scherm en de traytable in de armleuning zitten. Ook
zit er onder je stoel een powerport met stopcontact en USB lader. Dekentje, kussen en hoofdtelefoon lagen al klaar op de stoel.
Powerport én USB lader
Headset
Service stickers in de headset
Verder heb je
natuurlijk geen stoelzak voor je en op sommige A380’s bevindt zich een toilet
recht voor je. Gelukkig was dat in deze configuratie niet het geval. Ik had de
middle seat genomen en hoopte dat de raamstoel vrij zou blijven. Helaas werd
deze niet zo lang voor het deuren sluiten toch bezit door een meisje. Het was
immers een volle vlucht.
Trap naar toilet/cockpit
Geen gebrek aan beenruimte
Helemaal vooraan zitten had voor een AV-geek wel voordelen.
Ik kon alles meekrijgen wat de crew pre-departure nog moest doen. De cockpit is
immers recht voor ons via een trapje omhoog. Ook het controlepaneel voor de
cabine (verlichting, temperatuur, checklists) welke de purser gebruikte was
recht voor mijn neus. De groundcrew leverde de passagierslijst af en daarna
sloot de cabin crew de deuren. Een welkomstboodschap werd gemaakt door de
Franse purser in het Engels (je kan de purser herkennen aan het donkere uniform
en donker hoofddeksel in tegenstelling tot het beige uniform met rode hoed).
Daarna door een mannelijke FA in het Arabisch en ze hadden ook een Nederlandse
FA aan boord. Zoals gebruikelijk bij Emirates wordt ook het aantal talen dat de
cabin crew spreekt opgesomd.
Management scherm voor crew op de wand
Boven onze stoel was de baggagebak al vol met equipment en
er was natuurlijk geen stoel voor ons om onze tassen onder te stoppen. Dat was
nog geen lid van de crew opgevallen dus ik propte ze maar onder mijn eigen
stoel. Net voor takeoff viel het de purser wel op en we mochten voor takeoff en
landing de tassen stallen in haar ‘kantoortje’ onder de trap die naar boven
leidt.
Voor takeoff kregen we ook een warme handdoek alleen net na
onze rij riep de purser naar de FA dat dat eigenlijk pas in de lucht dient te
gebeuren of dat het te laat was dus de rest van het vliegtuig had pech.
Meerdere van deze kleine communicatiefoutjes vielen wel op gedurende de vlucht.
Niet zo verrassend gezien het immense personeelsbestand van Emirates. FA’s die
één of twee jaar bij de airline werken kunnen een totaal andere
training/procedure zijn aangeleerd dan degene die er al 5 jaar werken. En
hertraining bij zo’n grote airline is ook lastig.
De cockpit crew kondigde een vliegtuig aan van 5 uur en 50
minuten. We stegen 20 minuten te laat op en het was een vlotte take off.
Eenmaal in de lucht werden de menu’s uitgedeeld (in Engels en Arabisch). Ik waardeer
dit erg in Economy Class. Ik weet graag wat ik te eten krijg naast de normale chicken or pasta hoofdbestanddelen. De
keuze viel tussen een Indiase boterkop curry met rijst en spinazie of de
westerse lamsmedaillions, aardappelpuree en groenten. Beiden werden geserveerd
met een Waldorf salade met gerookte zalm en een chocoladebrownie in mousse met
saus toe.
Menu, erg fijn om te krijgen EK!
De purser kwam ook onze tassen weer terugbrengen.
Ondertussen begon ik het inflight entertainment systeem ICE
(Information, Communcation en Entertainment) te verkennen. De videoschermen
zaten in de armleuning in een nooduitgang stoel, de controls in de zijkant van de
armleuning. Op deze vlucht was het ICE digital widescreen, een erg groot en
scherp beeld voor Economy en de selectie was uitmuntend. Ik snap nu dat ICE zo
geroemd wordt. Er zijn talloze films, series, programma’s en muziek te zien of
te beluisteren. Ook op ultra-longhaul vluchten zul je je niet gauw vervelen. Ik
begon de vlucht met wat afleveringen van The Big Bang Theory.
Groot en duidelijk scherm voor Y
Altijd vervelend als de controls hier zitten
Let wel op, voor de geluidsaansluiting van het IFE is een tweepinsadapter nodig als je je eigen koptelefoon wil gebruiken!
Inmiddels kwam de crew al naar voren voor de aperitief
service; een zakje savoury bites (soort stoepstengeltjes) en keuze van drankjes.
Ik nam zoals altijd een ginger ale erbij. Elke passagier krijgt standaard een
klein blikje fris in plaats dat het uit flessen komt.
Aperitief
Nadat de hele cabine geserveerd was werden lege blikjes en
bekers opgehaald.
1 uur en 40 minuten in de vlucht werd lunch geserveerd. Ook
hier werd bij onze rij begonnen. Erg fijn want je krijgt als eerste je eten dus
het is nog gloeiend (is wel anders als je achteraan zit!) en je hebt sowieso je
eerste keuze. Zoals altijd koos ik voor de Oosterse optie. Ik vind dit altijd
de meest veilige optie en bovendien kan ik de chemische aardappelspuitpuree
niet uitstaan.
De mealtray
was erg compact. Naast de 3 gerechten was er ook een koffiebeker met
watercup, pakje boter, voorverpakt broodje (helaas koud) en chocolaatje. In de
verpakking in het midden zaten crackers, smeerkaas, zout en peper, chilipasta
en cantuccini (amandelkoekjes). Erg leuk ingepakt allemaal, maar eenmaal open
weet je niet waar je het moet laten en wordt het een opgave om alles ergens
neer te leggen en te bewegen. Achter de trolley met maaltijdtrays kwam een FA
met drankjes. Deze keer ging ik voor 7-up, alweer geserveerd in een heel
blikje.
Normaal sla ik de salades in het vliegtuig over maar deze
zag er goed uit. De Waldorf salade was best lekker en ook de zalm smaakte goed
en niet muf. Het hoofdgerecht smaakte ook prima voor een Economy Class maaltijd
(toch wel een beetje die vliegtuigeten nasmaak) en gelukkig was de ratio
kip:rijst ook in orde. Het dessert was ook een succes. Een erg rijke
chocoladebrownie met mousse en saus. Eerlijk gezegd vond ik de portie van de
hoofdmaaltijd een beetje klein maar nadat ik van de rest van de familie de
crackers en salade had gekregen was ik toch voldaan. Wat catering betreft geef
ik EK een goede score.
Een gezinslid had de lam en dat zag er ook goed uit.
Main van boterkip curry
Alles op dus het zal wel gesmaakt hebben :)
Dessert, chocolade overkill
Aangezien het hele lowerdeck Economy Class is duurde het
lang voordat iedereen geserveerd was met als gevolg dat je lang moet wachten
voordat je tray wordt opgehaald. Ook hier is de exit row een uitkomst omdat je
je lege tray gewoon voor je op de grond kan zetten. Nadat iedereen geserveerd
was werden de trays opgehaald en werd koffie of thee aangeboden. Hierna trok de
crew zich terug naar de galley om zelf te eten en ik ging verder ICE kijken,
dit keer wat NCIS afleveringen.
Als je naar de galley loopt valt wel op hoe groot de A380
is, zeker als één deck voor maar één cabineklasse is. Na de eerste galley is
het ook één megagrote Economy cabine naar achter toe. Ik zou dus aanraden om
naast te proberen een exit row te krijgen, vooraf ook een stoel te kiezen in de
eerste cabine. Deze is veel kleiner en aangenamer en ik denk ook dat de service
hier sneller is.
Y cabine
De toiletten bevonden zich helemaal voor in het vliegtuig,
op de trap die ook naar de cockpit leidt. Emirates heeft op haar A380s twee
douches voor F passagiers. Om deze douches bij te houden is er ook een speciale
attendant aan boord (geen normale FA). Naast het voorbereiden van de douches is
de attendant ook verantwoordelijk voor de Y en J toiletten dus het werd goed
bijgehouden tijdens de vlucht. Echter waren er geen speciale comfort items
zoals tandenborstels te vinden.
Ook hier de hout accenten
Nadeel van de nabijheid van de toiletten is dat er soms een
rij ontstaat net voor je neus, zeker na de maaltijden. Een aantal maal kwamen
er ook een paar passagiers naar voren om een foto te maken van de trap die naar
F leidt. Geen enkeling durfde het echter naar het upperdeck te begeven.
Stairway to heaven?
Emirates heeft ook moodlighting aan boord, erg aangenaam
Wat ik teleurstellend vind is dat de crew de rest van de
vlucht als ik het me goed herinner niet één keer in langsgekomen met een tray
drinken. Het was geen probleem om zelf naar de galley te gaan om wat te drinken
te vragen, en ze deden dit daar ook graag, maar ik had anders verwacht van
Emirates. Ik weet ook niet of dit standard policy is of gewoon een luie crew.
Ook was er voor de landing geen kleine snackservice of iets dergelijks.
Gelukkig hadden we zelf wat meegenomen!
Eenmaal in de buurt van DXB over de Perzische Golf werden de
voorbereidingen voor landing getroffen. Afval werd nog een keer opgehaald, gebruikte headsets ingenomen en
iedereen werd verzocht de carry-ons op te bergen alsmede de stoelen recht op te
zetten. Helaas moesten wij ook onze TV-schermpjes inklappen waardoor we de
landing niet konden volgen met de tailcam. De purser haalde ook onze tassen
weer op.
Airshow nabij DXB
De captain kwam weer op de intercom om te zeggen dat het
spitsuur was wat arrivals betrof dus we moesten even rondcirkelen. Op de
schermen met vluchtinformatie op de wand voor ons werd gelukkig af en toe wat
van de camera’s weergegeven maar het was voornamelijk de airshow.
Afgelegde route
Vlucht feitjes
Eenmaal geland was het taxiën naar Terminal 3, een van de
grootste gebouwen ter wereld, waar Emirates onlangs ook nog een nieuw concourse
heeft geopend, toegewijd aan de A380. De deur voor disembarking van het
lowerdeck was 1L dus wij waren als eerste eruit. F en J hadden natuurlijk hun
eigen jetway. Het was eerst een flink stuk lopen naar de automatisch trein naar
de arrivals hall. Daar aangekomen word je begroet door een immense ruimte met
hoge pilaren, watervallen en megaliften die je naar beneden naar immigratie
brengen.
Immigratie in Dubai is altijd een feest. Beambten praten
liever onderling of zitten gewoon aan de telefoon met geen enkele prioriteit voor de
passagiers. De rijen leken kort maar dat was schijn. Naast het feit dat de
rijen erg willekeurig zijn (je staat in de rij voor een balie maar de beambte
aan die balie skipt jouw rij gewoon voor een andere) duurt het proces per
passagier ook nog erg lang. Dit komt doordat de VAE, samen met de VS en
Groot-Britannië, een van de weinige landen is die een nagenoeg 100% controle
uitvoert of paspoorten in de database van gestolen reisdocumenten voorkomen.
Even doorbladeren en stempelen is dus niet het geval.
Hier is een tip als je naar Dubai reist. Helemaal
rechts van de immigratiebalies (in Terminal
3 tenminste) vind je Smart e-gates (niet te verwarren met e-gates, een betaalde
service alleen voor burgers van de VAE en expats!). Dit zijn een soort sluizen
waar je zonder tussenkomst van een beambte de paspoortcontrole kan passeren. Je
hebt hiervoor een elektronisch leesbaar paspoort nodig en Nederlandse
ingezetenen zijn een van de nationaliteiten die in aanmerking komen voor de Smart
e-gate service. Het is een kwestie van je paspoort scannen, vingerafdrukscan,
in de camera kijken en het systeem vergelijkt het beeld met de biometrische
info in je paspoort. Als alles goed is ben je binnen 15 seconde er door heen.
Deze service is bovendien geheel gratis! De eerste keer dat je hiervan gebruik
maakt moet je daarna nog wel naar een agent om handmatig gecontroleerd en
geverifieerd te worden maar de daaropvolgende keren kun je dus binnen luttele
seconden door immigratie zijn. Zeker iets om te onthouden als je meermaals naar
Dubai gaat maar ik denk dat als de normale rijen erg lang zijn je ook de eerste
keer met check hier sneller mee uit bent. Meer info hier (klik).
Na ongeveer 20 minuten tot een half uur in de rij te hebben
gestaan was het door naar de bagage claim. Ik had verwacht dat de koffers er
onderhand wel zouden zijn maar ook hier was het wachten. Priority bagage lag al
wel op de band dus F en J pax waren zo weg. Emirates zorgt erg goed voor haar
premium passagiers aangezien er ook een fast track service voor immigration is.
Ik denk dat we hier ook nog een half uur tot 3 kwartier hebben moeten wachten
op onze 4 koffers. Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat er redelijk
veel transfer pax op onze vlucht zaten (er waren weinig mensen bij de
bagageband) en die bagage moet natuurlijk eerst worden uitgeladen om
vertraging bij connecting flights te voorkomen.
Het was onderhand al midden in de nacht lokale tijd dus we
wilden gauw naar het hotel. De douane had dit keer geen interesse en we vonden
onze transfer naar het hotel in Jumeirah beach.
Oordeel:
Al met al is de vlucht met Emirates prima bevallen.
Natuurlijk speelde hier het feit dat ik door Business class check-in een
nooduitgang stoel heb weten te krijgen een grote rol. Qua comfort had ik niks
te klagen. De service aan boord was ook vriendelijk en het eten goed, al had ik
toch graag wat drink runs willen zien van de crew. Over het inflight
entertainment heb ik helemaal geen klachten en ook het vliegtuig was
vanzelfsprekend modern en goed onderhouden. Natuurlijk is het lange wachten
nooit leuk maar that’s life als non-status Economy passagier.
Vlieg je met Emirates probeer dan zoals gezegd een
nooduitgangstoel te krijgen door vroeg in te checken, want deze worden niet zoals
bij andere maatschappij van te voren toegewezen of gereserveerd voor Elites.
Probeer ook sowieso van te voren een stoel in de voorste cabine te krijgen op
een A380. Is Dubai je eindbestemming, houd dan de smartgates in gedachte.
Ik zal proberen ook nog de return flight online te zetten (Boeing 77W in een reguliere stoel). In de tussentijd, bedankt voor het lezen en vragen zijn altijd welkom!
Ik heb 2 x de 777 gevlogen met emirates in Y ook als non status pax .. ik moet zeggen dat ik emirates niet beter of slechter vond dan andere airlines .. en dus voor mij teleurstellend omdat de marketing hype mijn verwachtingen erg omhoog hadden gegooid..
BeantwoordenVerwijderen