Header

maandag 2 juni 2014

Review: Emirates: Amsterdam AMS- Dubai DXB



Afgelopen carnavalsvakantie zocht ik de zon op in Dubai. Ik was al twee keer eerder in de kosmopolitische stad geweest en dat was erg goed bevallen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Spanje of de Canarische eilanden is Dubai wel zonzeker in maart.

Voor de vluchten ging mijn voorkeur natuurlijk uit naar KLM, waar ik Elite Plus status heb. Helaas waren de prijzen en vliegtijden zo ongunstig dat KLM geen optie was. Onze vaste reisorganisatie voor de verre vakanties stelde ook al automatisch Emirates voor. Ik was hier niet zo blij mee. Van Emirates heb ik, vooral over de service, nogal wat negatieve reviews gelezen. Ook is EK geen alliantielid dus ik zou weer als regular Economy passagier moeten reizen. Aangezien ik echter niet betaal voor deze vakantie had ik weinig inspraak haha. Dus het werd Emirates. De heenvlucht op zaterdag per A380, terug op vrijdag met een Boeing 777-200LR. Het zou mijn eerste A380 vlucht worden, dus dat vond ik wel leuk.

Zodra ik de boekingscode had, kon ik stoelen toewijzen op emirates.com. De vlucht was al behoorlijk vol en ik koos 4 stoelen zo ver mogelijk vooraan, in rij 64. Ik probeer altijd zo ver mogelijk voor aan te zitten naar een ander land om zo niet achteraan te staan bij de paspoortcontrole.

Het leek erop dat ik dus als non-status passagier zou reizen. Gelukkig werd ik geselecteerd voor de Privium Plus trial (klik) wat mij Business Class inchecken geeft bij Emirates op Schiphol en ook voorrang bij de grenspassage. Dat scheelt wel als je met een volle A380 reist.

Emirates biedt 24 uur van te voren online check in aan. De vrijdag voor vertrek had ik dan ook al ingecheckt via hun website, die overzichtelijk en makkelijk te bedienen was. Boardingpasses moeten geprint worden, er is geen mobiele variant beschikbaar.

Nooduitgangstoelen bij Emirates kunnen nimmer van te voren aangevraagd of gereserveerd worden. Dit kan alleen op de luchthaven. Natuurlijk had ik een oog op die stoelen (rij 41, 67 en 80 op de A388) en ik wilde dan ook als een van de eerste inchecken. Van te voren had ik geïnformeerd hoe laat de balies op Schiphol openen. Voor de vlucht van 14:40 is dat 3,5 uur van te voren, dus om 11:10.

Emirates Airline EK 148
Amsterdam Schiphol Airport (AMS) - Dubai International Airport (DXB)
STD-ETA (sched) 14:40-00:15
Flying time: 06h35min
Aircraft: Airbus Industries A380-800
Registration: A6-EDU
Seat: 41B, Y
Loyalty programme: Skywards, 9600 miles (return)

Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post


Via Schiphol Smart Parking hadden we gereserveerd op P3 en daar arriveerden we iets voor 11 uur. Haasten naar de shuttle en dan naar de check-in balie in Vertrekhal 3. Daar aangekomen stond er al een rij voor Economy, een paar mensen bij de Business Class rij en één iemand bij de First Class rij. De balies waren nog niet geopend, de check-in staf was nog aan het briefen vlakbij.

OLCI Boardingpass

Balies nog gesloten

We voegden ons in de Business Class rij en na een paar minuten kwamen de agents om de systemen op te starten. Emirates gebruikt contract staf op Schiphol en er waren twee supervisors van EK. Er waren veel balies open; voor First Class en Platinum, Business Class en Skywards Gold en Silver, voor Economy passagiers die al online waren ingecheckt en voor Economy passagiers zonder boardingpass.





Business Class check-in

Toen wij vooraan de rij stonden was er niemand bij de First Class balie dus werden we daarheen geroepen. Na onze paspoorten en boardingpasses overhandigd te hebben werden onze koffers gewogen. Een van de grote voordelen aan Emirates is de bagagetoelage. Economy passagiers mogen standaard 30kg meenemen! Ook al maakte ik hier niet helemaal gebruik van, het was fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het gewicht van je koffer en het thuis of in het hotel te moeten wegen om eventueel her te verdelen.


First first (check-in only helaas haha)

Hierna vroeg ik gelijk of rij 41 nog vrij was. Ik had wat research gedaan en mij leek deze nooduitgangstoel het beste. Het is helemaal vooraan het vliegtuig dus je bent er snel uit. Ook is dit een ‘gewone’ rij van 3 stoelen in plaats van 2 in rij 67/80. De agent moest tot twee keer toe bellen om de stoelen vrij te geven maar gelukkig was heel rij 41 vrij. We kozen voor de B-C stoelen en H-J stoelen, dus de middelste en gangpad stoel. Ik wist niet zeker of er in de A stoel bij het raam de beenruimte verminderd zou zijn door de aanwezigheid van de emergency raft in de deur en dat comfort wou ik niet opgeven. Dit betekende wel dat we gescheiden waren door de trap maar dat maakte ons weinig uit voor alle ruimte die we kregen.
Ondanks dat je je boardingpasses thuis afdrukt, print Emirates op de luchthaven standaard een ‘echte’  boardingpass uit. En dan niet die überdunne flutpapiertjes met lelijke inkt maar de old-school dikke instapkaarten.

Verder worden de bagage claim tags op een kaart geplakt met informatie over Emirates zoals de sluitingstijd van check-in en de gate en voorzieningen aan boord. Emirates bespaart zeker niet op papier! Ook biedt Emirates hoogwaardige bagagelabels aan bij de balies en ook in de rij. Mooie reclame ook wereldwijd, want je kan zo veel pakken als je wil en ze worden veel gebruikt.

Luggage tag

Ik was ook geïnteresseerd in een upgrade naar Business class mocht die beschikbaar zijn. Y zag er aardig vol uit, zelfs overboekt, dus ik dacht dat EK misschien gereduceerde upgrades aan zouden bieden. Ik vroeg dus aan de agent of er nog plaats was in Business class. Helaas was alles ook daar ramvol, zei ze. Letterlijk 3 seconde later hoorde ik dat de agent aan de balie rechts van ons tegen twee Australische vrouwen zei “You have both been upgraded to business class, as the flight is overbooked”. Damn…

Nadat we onze reisdocumenten terug hadden besloten we gelijk airside te gaan. Zelf kon ik voor het eerst gebruik maken van Privium. Dit ging erg gemakkelijk en snel. Binnen 15 seconden was ik airside. Gelukkig was het überhaupt niet druk bij de paspoortcontrole dus ook mijn familie was na een paar minuten weer bij mij.

BP

Ik had geen toegang tot een lounge (zaterdag is de Privium lounge dicht, helaas) en het was nog 3 uur tot vertrek. Ik had nog een See Buy Fly voucher van Privium dus via Holland Boulevard gingen we eerst nog wat inkopen doen in Lounge 2. Daarna was het even zitten en wat eten.

Zodra ik op de FIDs zag dat de gate open was, begaven we ons naar de gate. Emirates gebruikt de G-gates (dat zal ook wel te maken hebben met de A380) en dat is best een eind lopen. Tussen het voorzieningen gedeelte en het begin van de pier is een steriel-achtige corridor met alleen maar walkways.  Onze vertrekgate was G09, vrijwel aan het eind.



Daar aangekomen was het behoorlijk druk voor de security check. Er was een aparte lijn voor First/Business/Gold/Platinum die aanzienlijk korter was maar helaas was die niet voor mij die dag. We voegden ons bij de Economy rij en langzaam aan kwamen we dichter bij het raam en zagen we de imposante A380. Ik heb het vliegtuig vaak genoeg gezien op andere luchthavens maar niet van zo dichtbij. Ook al is de A380 al jaren in de lucht en niet echt spannend of bijzonder meer, er waren een groot aantal mensen die even snel een foto maakten van de whalejet.


Eerste A380 vlucht voor mij

De wachttijd viel mee en het personeel was aardig. Zonder problemen ging ik door de security en daarna was de boardingpass check. Het daadwerkelijke boarden was nog niet begonnen en de wachtruimte was redelijk vol. Zitplaatsen waren er niet meer dus we gingen maar bij het raam staan om de afhandeling van de kist te bekijken.

In de wachtruimte zelf waren wel toiletten en kranen om eventueel weer water bij te vullen.
Emirates had een deel van de stoelen dichtbij de boardingbrug afgezet voor Premium passagiers. Er werd rigoureus gecontroleerd op boardingspasses voordat je werd toegelaten. Erg goed en KLM zou daar van kunnen en moeten leren!

Boarden begon zoals gebruikelijk met de premium cabins en doordat vrijwel alle F/J passagiers al verzameld waren was dit zo gebeurd. Hierna ging Economy per zone, gedrukt op de BP, van achter naar voren. Aangezien wij de allereerste rij hadden in de A380 hadden wij de laatste boardingzone F.

Het boarden van de voorgaande zones ging verrassend snel! Ik had niet verwacht dat ze zo snel een A380 konden vullen maar de groundcrew was erg efficiënt. De wachtruimte was al bijna leeg toen onze zone werd geroepen. Er was nog wel een kleine wachtrij in de jetway. Voor de A380 worden trouwens twee jetways gebruikt. Één voor Economy op het Lower Deck en één voor de bovenste verdieping met F/J. In de jetway stond een tray maar de kranten waren al op. 

Boarding

Eenmaal aan de deur werden we vriendelijk begroet door de FA, vermoedelijk Australisch. Nadat ze onze boardingpasses had geïnspecteerd en de stoelnummers had gezien zei ze vrolijk ‘well my exitrowers have arrived! Your seats are right here”. Zeker een positieve eerste indruk wat de crew betreft.

De zitplaatsen zelf waren ook helemaal niet verkeerd! Onbeperkt beenruimte en vergeleken met de exit rows op de B747 waren deze stoelen zeker niet te smal. Normaal gesproken offer je breedte op voor beenruimte aangezien het TV-scherm en de traytable in de armleuning zitten. Ook zit er onder je stoel een powerport met stopcontact en USB lader. Dekentje, kussen en hoofdtelefoon lagen al klaar op de stoel.

Powerport én USB lader

Headset

Service stickers in de headset

Verder heb je natuurlijk geen stoelzak voor je en op sommige A380’s bevindt zich een toilet recht voor je. Gelukkig was dat in deze configuratie niet het geval. Ik had de middle seat genomen en hoopte dat de raamstoel vrij zou blijven. Helaas werd deze niet zo lang voor het deuren sluiten toch bezit door een meisje. Het was immers een volle vlucht.

Trap naar toilet/cockpit

Geen gebrek aan beenruimte

Helemaal vooraan zitten had voor een AV-geek wel voordelen. Ik kon alles meekrijgen wat de crew pre-departure nog moest doen. De cockpit is immers recht voor ons via een trapje omhoog. Ook het controlepaneel voor de cabine (verlichting, temperatuur, checklists) welke de purser gebruikte was recht voor mijn neus. De groundcrew leverde de passagierslijst af en daarna sloot de cabin crew de deuren. Een welkomstboodschap werd gemaakt door de Franse purser in het Engels (je kan de purser herkennen aan het donkere uniform en donker hoofddeksel in tegenstelling tot het beige uniform met rode hoed). Daarna door een mannelijke FA in het Arabisch en ze hadden ook een Nederlandse FA aan boord. Zoals gebruikelijk bij Emirates wordt ook het aantal talen dat de cabin crew spreekt opgesomd.

Management scherm voor crew op de wand

Boven onze stoel was de baggagebak al vol met equipment en er was natuurlijk geen stoel voor ons om onze tassen onder te stoppen. Dat was nog geen lid van de crew opgevallen dus ik propte ze maar onder mijn eigen stoel. Net voor takeoff viel het de purser wel op en we mochten voor takeoff en landing de tassen stallen in haar ‘kantoortje’ onder de trap die naar boven leidt.

Voor takeoff kregen we ook een warme handdoek alleen net na onze rij riep de purser naar de FA dat dat eigenlijk pas in de lucht dient te gebeuren of dat het te laat was dus de rest van het vliegtuig had pech. Meerdere van deze kleine communicatiefoutjes vielen wel op gedurende de vlucht. Niet zo verrassend gezien het immense personeelsbestand van Emirates. FA’s die één of twee jaar bij de airline werken kunnen een totaal andere training/procedure zijn aangeleerd dan degene die er al 5 jaar werken. En hertraining bij zo’n grote airline is ook lastig.

De cockpit crew kondigde een vliegtuig aan van 5 uur en 50 minuten. We stegen 20 minuten te laat op en het was een vlotte take off.
Eenmaal in de lucht werden de menu’s uitgedeeld (in Engels en Arabisch). Ik waardeer dit erg in Economy Class. Ik weet graag wat ik te eten krijg naast de normale chicken or pasta hoofdbestanddelen. De keuze viel tussen een Indiase boterkop curry met rijst en spinazie of de westerse lamsmedaillions, aardappelpuree en groenten. Beiden werden geserveerd met een Waldorf salade met gerookte zalm en een chocoladebrownie in mousse met saus toe.


Menu, erg fijn om te krijgen EK!

De purser kwam ook onze tassen weer terugbrengen.

Ondertussen begon ik het inflight entertainment systeem ICE (Information, Communcation en Entertainment) te verkennen. De videoschermen zaten in de armleuning in een nooduitgang stoel, de controls in de zijkant van de armleuning. Op deze vlucht was het ICE digital widescreen, een erg groot en scherp beeld voor Economy en de selectie was uitmuntend. Ik snap nu dat ICE zo geroemd wordt. Er zijn talloze films, series, programma’s en muziek te zien of te beluisteren. Ook op ultra-longhaul vluchten zul je je niet gauw vervelen. Ik begon de vlucht met wat afleveringen van The Big Bang Theory.

Groot en duidelijk scherm voor Y

Altijd vervelend als de controls hier zitten

Let wel op, voor de geluidsaansluiting van het IFE is een tweepinsadapter nodig als je je eigen koptelefoon wil gebruiken!

Inmiddels kwam de crew al naar voren voor de aperitief service; een zakje savoury bites (soort stoepstengeltjes) en keuze van drankjes. Ik nam zoals altijd een ginger ale erbij. Elke passagier krijgt standaard een klein blikje fris in plaats dat het uit flessen komt.

Aperitief

Nadat de hele cabine geserveerd was werden lege blikjes en bekers opgehaald.
1 uur en 40 minuten in de vlucht werd lunch geserveerd. Ook hier werd bij onze rij begonnen. Erg fijn want je krijgt als eerste je eten dus het is nog gloeiend (is wel anders als je achteraan zit!) en je hebt sowieso je eerste keuze. Zoals altijd koos ik voor de Oosterse optie. Ik vind dit altijd de meest veilige optie en bovendien kan ik de chemische aardappelspuitpuree niet uitstaan.

De mealtray was erg compact. Naast de 3 gerechten was er ook een koffiebeker met watercup, pakje boter, voorverpakt broodje (helaas koud) en chocolaatje. In de verpakking in het midden zaten crackers, smeerkaas, zout en peper, chilipasta en cantuccini (amandelkoekjes). Erg leuk ingepakt allemaal, maar eenmaal open weet je niet waar je het moet laten en wordt het een opgave om alles ergens neer te leggen en te bewegen. Achter de trolley met maaltijdtrays kwam een FA met drankjes. Deze keer ging ik voor 7-up, alweer geserveerd in een heel blikje.



Normaal sla ik de salades in het vliegtuig over maar deze zag er goed uit. De Waldorf salade was best lekker en ook de zalm smaakte goed en niet muf. Het hoofdgerecht smaakte ook prima voor een Economy Class maaltijd (toch wel een beetje die vliegtuigeten nasmaak) en gelukkig was de ratio kip:rijst ook in orde. Het dessert was ook een succes. Een erg rijke chocoladebrownie met mousse en saus. Eerlijk gezegd vond ik de portie van de hoofdmaaltijd een beetje klein maar nadat ik van de rest van de familie de crackers en salade had gekregen was ik toch voldaan. Wat catering betreft geef ik EK een goede score.
Een gezinslid had de lam en dat zag er ook goed uit.

Main van boterkip curry

Alles op dus het zal wel gesmaakt hebben :)

Dessert, chocolade overkill

Aangezien het hele lowerdeck Economy Class is duurde het lang voordat iedereen geserveerd was met als gevolg dat je lang moet wachten voordat je tray wordt opgehaald. Ook hier is de exit row een uitkomst omdat je je lege tray gewoon voor je op de grond kan zetten. Nadat iedereen geserveerd was werden de trays opgehaald en werd koffie of thee aangeboden. Hierna trok de crew zich terug naar de galley om zelf te eten en ik ging verder ICE kijken, dit keer wat NCIS afleveringen.


Als je naar de galley loopt valt wel op hoe groot de A380 is, zeker als één deck voor maar één cabineklasse is. Na de eerste galley is het ook één megagrote Economy cabine naar achter toe. Ik zou dus aanraden om naast te proberen een exit row te krijgen, vooraf ook een stoel te kiezen in de eerste cabine. Deze is veel kleiner en aangenamer en ik denk ook dat de service hier sneller is.

Y cabine

De toiletten bevonden zich helemaal voor in het vliegtuig, op de trap die ook naar de cockpit leidt. Emirates heeft op haar A380s twee douches voor F passagiers. Om deze douches bij te houden is er ook een speciale attendant aan boord (geen normale FA). Naast het voorbereiden van de douches is de attendant ook verantwoordelijk voor de Y en J toiletten dus het werd goed bijgehouden tijdens de vlucht. Echter waren er geen speciale comfort items zoals tandenborstels te vinden.

Ook hier de hout accenten

Nadeel van de nabijheid van de toiletten is dat er soms een rij ontstaat net voor je neus, zeker na de maaltijden. Een aantal maal kwamen er ook een paar passagiers naar voren om een foto te maken van de trap die naar F leidt. Geen enkeling durfde het echter naar het upperdeck te begeven.

Stairway to heaven?

Emirates heeft ook moodlighting aan boord, erg aangenaam


Wat ik teleurstellend vind is dat de crew de rest van de vlucht als ik het me goed herinner niet één keer in langsgekomen met een tray drinken. Het was geen probleem om zelf naar de galley te gaan om wat te drinken te vragen, en ze deden dit daar ook graag, maar ik had anders verwacht van Emirates. Ik weet ook niet of dit standard policy is of gewoon een luie crew. Ook was er voor de landing geen kleine snackservice of iets dergelijks. Gelukkig hadden we zelf wat meegenomen!

Eenmaal in de buurt van DXB over de Perzische Golf werden de voorbereidingen voor landing getroffen. Afval werd nog een keer opgehaald, gebruikte headsets ingenomen en iedereen werd verzocht de carry-ons op te bergen alsmede de stoelen recht op te zetten. Helaas moesten wij ook onze TV-schermpjes inklappen waardoor we de landing niet konden volgen met de tailcam. De purser haalde ook onze tassen weer op.


Airshow nabij DXB

De captain kwam weer op de intercom om te zeggen dat het spitsuur was wat arrivals betrof dus we moesten even rondcirkelen. Op de schermen met vluchtinformatie op de wand voor ons werd gelukkig af en toe wat van de camera’s weergegeven maar het was voornamelijk de airshow.

Afgelegde route

Vlucht feitjes

Eenmaal geland was het taxiën naar Terminal 3, een van de grootste gebouwen ter wereld, waar Emirates onlangs ook nog een nieuw concourse heeft geopend, toegewijd aan de A380. De deur voor disembarking van het lowerdeck was 1L dus wij waren als eerste eruit. F en J hadden natuurlijk hun eigen jetway. Het was eerst een flink stuk lopen naar de automatisch trein naar de arrivals hall. Daar aangekomen word je begroet door een immense ruimte met hoge pilaren, watervallen en megaliften die je naar beneden naar immigratie brengen.

Immigratie in Dubai is altijd een feest. Beambten praten liever onderling of zitten gewoon aan de telefoon  met geen enkele prioriteit voor de passagiers. De rijen leken kort maar dat was schijn. Naast het feit dat de rijen erg willekeurig zijn (je staat in de rij voor een balie maar de beambte aan die balie skipt jouw rij gewoon voor een andere) duurt het proces per passagier ook nog erg lang. Dit komt doordat de VAE, samen met de VS en Groot-Britannië, een van de weinige landen is die een nagenoeg 100% controle uitvoert of paspoorten in de database van gestolen reisdocumenten voorkomen. Even doorbladeren en stempelen is dus niet het geval.

Hier is een tip als je naar Dubai reist. Helemaal rechts  van de immigratiebalies (in Terminal 3 tenminste) vind je Smart e-gates (niet te verwarren met e-gates, een betaalde service alleen voor burgers van de VAE en expats!). Dit zijn een soort sluizen waar je zonder tussenkomst van een beambte de paspoortcontrole kan passeren. Je hebt hiervoor een elektronisch leesbaar paspoort nodig en Nederlandse ingezetenen zijn een van de nationaliteiten die in aanmerking komen voor de Smart e-gate service. Het is een kwestie van je paspoort scannen, vingerafdrukscan, in de camera kijken en het systeem vergelijkt het beeld met de biometrische info in je paspoort. Als alles goed is ben je binnen 15 seconde er door heen. Deze service is bovendien geheel gratis! De eerste keer dat je hiervan gebruik maakt moet je daarna nog wel naar een agent om handmatig gecontroleerd en geverifieerd te worden maar de daaropvolgende keren kun je dus binnen luttele seconden door immigratie zijn. Zeker iets om te onthouden als je meermaals naar Dubai gaat maar ik denk dat als de normale rijen erg lang zijn je ook de eerste keer met check hier sneller mee uit bent. Meer info hier (klik). 

Na ongeveer 20 minuten tot een half uur in de rij te hebben gestaan was het door naar de bagage claim. Ik had verwacht dat de koffers er onderhand wel zouden zijn maar ook hier was het wachten. Priority bagage lag al wel op de band dus F en J pax waren zo weg. Emirates zorgt erg goed voor haar premium passagiers aangezien er ook een fast track service voor immigration is. Ik denk dat we hier ook nog een half uur tot 3 kwartier hebben moeten wachten op onze 4 koffers. Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat er redelijk veel transfer pax op onze vlucht zaten (er waren weinig mensen bij de bagageband) en die bagage moet natuurlijk eerst worden uitgeladen om vertraging bij connecting flights te voorkomen.

Het was onderhand al midden in de nacht lokale tijd dus we wilden gauw naar het hotel. De douane had dit keer geen interesse en we vonden onze transfer naar het hotel in Jumeirah beach.

Oordeel:
Al met al is de vlucht met Emirates prima bevallen. Natuurlijk speelde hier het feit dat ik door Business class check-in een nooduitgang stoel heb weten te krijgen een grote rol. Qua comfort had ik niks te klagen. De service aan boord was ook vriendelijk en het eten goed, al had ik toch graag wat drink runs willen zien van de crew. Over het inflight entertainment heb ik helemaal geen klachten en ook het vliegtuig was vanzelfsprekend modern en goed onderhouden. Natuurlijk is het lange wachten nooit leuk maar that’s life als non-status Economy passagier.

Vlieg je met Emirates probeer dan zoals gezegd een nooduitgangstoel te krijgen door vroeg in te checken, want deze worden niet zoals bij andere maatschappij van te voren toegewezen of gereserveerd voor Elites. Probeer ook sowieso van te voren een stoel in de voorste cabine te krijgen op een A380. Is Dubai je eindbestemming, houd dan de smartgates in gedachte.

Ik zal proberen ook nog de return flight online te zetten (Boeing 77W in een reguliere stoel). In de tussentijd, bedankt voor het lezen en vragen zijn altijd welkom!


1 opmerking:

  1. Ik heb 2 x de 777 gevlogen met emirates in Y ook als non status pax .. ik moet zeggen dat ik emirates niet beter of slechter vond dan andere airlines .. en dus voor mij teleurstellend omdat de marketing hype mijn verwachtingen erg omhoog hadden gegooid..

    BeantwoordenVerwijderen