Header

donderdag 19 juni 2014

Flying Blue Ivory leden betalen nu ook voor bagage intra-EU

Niet geheel onverwacht, maar dat maakt het niet minder teleurstellend: vanaf 1 oktober zijn Flying Blue Ivory members niet langer gevrijwaard van de bagagetoeslag wanneer zij binnen Europa reizen.

Vorig jaar april voerde KLM een nieuw bagagebeleid (klik) in waarbij ruimbagage niet langer was inbegrepen op pure intra-EU reizen. Buiten Skyteam Elite(+) leden kregen ook Bluebiz, corporate en FB Ivory passagiers hiervoor een ontheffing, waarschijnlijk omdat Flying Blue meer leden wilde trekken. Dat is klaarblijkelijk gelukt; 200.000 nieuwe leden hebben zich sindsdien aangemeld. Nu KLM de data van deze klanten binnen heeft nemen ze de voorgehouden worst maar weg en gaan ze op de Low Cost Carrier route.


Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel


De toeslag komt neer op €15 per persoon per enkele reis indien online geboekt of €30 op de luchthaven. Echter, voor nu, biedt KLM Flying Blue Ivory leden 50% korting aan (ze moeten nog iets bieden als lokkertje, toch?). Het gaat je dus €7,50 of €15 kosten per enkele reis.

Voor Flying Blue of Skyteam Elite en Elite Plus leden verandert er niets, zij blijven 2 gratis koffers behouden. Ook Bluebiz en Corporate Contract klanten behouden één gratis koffer. Verder is de nieuwe regeling niet van toepassing bij de volgende gevallen:


  • Economy Class-tickets binnen Europa die vóór 1 oktober 2014 geboekt en uitgegeven zijn.
  • Volledig flexibele tickets (boekingsklasse Y of B) binnen Europa.
  • Economy Class-tickets binnen Europa die met Award Miles geboekt zijn (award tickets)
  • Vluchten naar Italië, Georgië, Oekraïne, Rusland of Wit-Rusland.
  • Passagiers die reizen of overstappen op een intercontinentale KLM-vlucht.

  • Daarnaast biedt KLM ook de optie om met Flying Blue miles te betalen: voor 1500 tot 3000 miles per enkele reis! Wat een giller! Hiermee waardeert KLM 1 Flying Blue miles op 0,5 euroCENT. Het zou betekenen dat je minimaal €450 besteedt aan KLM vluchten met 4 retourtjes en dan pas één keer €7,50 in miles hebt verdiend voor één gratis koffer, one way. 

    KLM is de eerste van de grote Europese maatschappijen die een toeslag voor bagage invoert op bijna alle Economy tarieven. Het valt te bezien of AF, LH en BA volgen. 

    Dit is ook de zoveelste manier van ancillary revenue die KLM van partner Delta kopieert. Eerder zagen we ook al nieuwe kosten voor Economy Comfort of Preferred Seats. Verschil is dat Delta veel genereuzer is met deze opties voor frequent fliers. Bijvoorbeeld bij Delta mogen 8 mede-reizigers mee profiteren van één statushouder op dezelfde boeking. Heeft één persoon Elite status in de boeking, dan mogen alle andere reizigers, status of geen status, evenveel bagage meenemen als de statushouder of ook een EC stoel uitkiezen. Natuurlijk is KLM zo gierig dat ze dit deel van de regeling dat níet meekopiëren. 

    Verder is het in de States gebruikelijk dat creditcard houders van de airline's affiliate creditcard ook een ontheffing krijgen voor de eerste koffer. Of de Flying Blue American Express dit gaat bieden is nog onbekend. Zou ook een mooi lokkertje zijn. 

    Natuurlijk verbloemd KLM deze maatregelen als een klantvriendelijke reactie op veranderend klantgedrag. Het loskoppelen van de bagage zal leiden tot lagere tarieven, zeggen ze. Onzin. Vorig jaar beloofden ze dit ook al maar ik heb geen daling in ticketprijzen gezien. De goedkoopste retours binnen Europa zijn nog steeds €99. Als ze de bagagetoeslag eerst nog op €30 per retour schatten dan moesten er inmiddels wel goedkopere fares zijn geweest voor degene die zonder bagage reizen. Dit is niet gebeurd. Bijvoorbeeld de 'Superfly' tarieven van €79 zijn niet meer voorgekomen. De tarieven blijven dus hetzelfde, ook voor degene die zonder bagage reizen maar KLM slaat een slaatje uit de degene die nog wel met koffer willen reizen. 

    Als KLM nog een beetje geloofwaardig wil overkomen dan laten ze het huidige beleid intact en bieden ze écht lagere fares voor passagiers die zonder bagage reizen zoals British Airways met haar hand-luggage only fares. Die fares bieden aan aanmerkelijk verschil versus de tarieven waar bagage is inbegrepen (let op, voor deze fares is ook voor Elite leden géén bagage inbegrepen). Als klanten echt zonder bagage willen reizen in ruil voor goedkopere tickets is dit toch de oplossing in plaats van dezelfde tarieven maar een toeslag voor degene die wél met bagage willen/moeten reizen. Door dit verkapte systeem voor meer revenue zijn alle passagiers verliezer en KLM de winnaar. 

    Dus KLM, gooi de prijzen dan ook daadwerkelijk omlaag. Want LLC-service voor een full-service prijs gaat niet werken.

    Meer over bagage bij KLM:



    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen