Header

maandag 9 juni 2014

Garuda's inaugurale vlucht tussen Jakarta en Schiphol

Vrijdag 30 mei was het zover; de eerste non-stop vlucht ooit tussen Amsterdam Schiphol en Indonesië, uitgevoerd door Garuda Indonesia met haar Boeing 777-300ER flagship. Ik was uitgenodigd om bij de ceremonie aanwezig te zijn.

(GA)


Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel
De ontvangst was 's ochtends tussen 8 en half 9 in het Schiphol VIP Center. Ik werd afgezet per auto maar we hadden moeite de juiste oprijlaan te vinden dus ik liet me maar bij de Visitor Parking afzetten. Het VIP Center is uiterst links van de normale terminal gelegen, naast Vertrek 3 en Schiphol Excellence Parking.

Nadat ik me gemeld had voor het Garuda Inaugural Event werd ik naar boven begeleid naar de ruimte waar al een groot deel van Garuda medewerkers, executives en reismedia zich verzameld hadden. Een klein ontbijtbuffet was opgezet en medewerkers liepen rond met de nodige koffie (het was vroeg opstaan om vanuit Noord-Brabant om 8 uur op Schiphol te zijn!). Vanuit de ramen had je een uitzicht op de laatste check-in balies in Vertrek 3.

Onder het gezelschap herkende ik wat bekenden van Garuda, waaronder de chefkok van restaurant Blauw die werd gevolgd in Garuda's Executive Class stories (klik). Verder was er een kleine cabincrew groep die het gezelschap de hele dag volgde. Tussendoor sprak ik ook nog met de manager Marketing en Sales Nederland en de medewerkster PR. Het programma liep wat uit omdat de heenvlucht 40 minuten vertraagd was.

Uiteindelijk werd iedereen verzocht weer naar beneden te gaan om vervolgens per bus naar de gate te gaan. Eerst volgde nog een security check. Ik moet zeggen dat Schiphol de scanners voor de VIP terminal mooi heeft verwerkt in het design. Het duurde wel even om de hele groep door de enige scanner te laten gaan. Normaal is hier natuurlijk weinig te doen aangezien er niet zoveel passagiers gebruik zullen maken van de VIP service en bijbehorende privé security. Daarna was het lopen naar de tourbus op het platform en kregen we ook nog een glimp van de Audi A8 vloot die Schiphol gebruikt voor VIPs.

De bus bracht ons naar gate G09 waar Airport Authority ons opwachtte om een goeie staplek te zoeken. We parkeerden uiteindelijk naast een United 767.



Onderhandelingen over de beste plek ;)


Twee crashtenders van de brandweer arriveerden ook voor het watersaluut.



Inmiddels had ik de vlucht opgezocht op de Planefinder app en de B77W bevond zich nog boven Luxemburg. Het was dus nog even wachten. Gelukkig was er genoeg interessants te zien airside. Echt een fantastische ervaring om zo dicht bij de vliegtuigen zelf te rijden als AV-geek. Ik bleef de vlucht in de gaten houden en checkte ook de wind/baangebruik. De kist zou uiteindelijk landen op de Kaagbaan (06) en ik volgde de aankomst via de LiveATC app zodat ik precies wist wanneer hij zou aankomen. 

(GA)

Toen het vliegtuig eenmaal geland was, was het wachten op de escorte van Schiphol. 

Daar komt ie dan




GA



Het watersaluut was heel mooi om te zien. Helaas mochten we van Schiphol niet uit de bus omdat airside natuurlijk strak gereguleerd is. Dat was wel jammer omdat ik zo geen goede foto's kon maken. Ik zet hier dan ook een paar foto's bij van Garuda's Facebook pagina die wel van betere kwaliteit zijn (zie 'GA'). 




Het toestel parkeerde aan de gate en ik moet zeggen, het is werkelijk een prachtig vliegtuig. Nu is de 77W per definitie mijn favoriete vliegtuig, zowel esthetisch als vanuit technisch oogpunt, maar het Garuda livery maakt het nog sexier. De verfbeurt was ook smetteloos aangezien het vliegtuig pas een week eerder was geleverd uit Seattle.  

We vertrokken weer naar het VIP Center waar er nog wat toespraken werden gehouden door GA executives die met de vlucht mee waren gekomen. 

Eenmaal terug in de terminal werden we verzocht plaats te nemen in de persruimte en te wachten op de delegatie die nog door immigratie moest. Garuda had een grote afvaardiging gestuurd. Er waren relatief veel Indonesische media, de Executive VP Marketing van Garuda, de Indonesische ambassadrice aan Nederland, twee Misses Indonesia (2011 en 2014) en zelfs Liverpool speler Luis Garcia (Garuda is sponsor van LFC). Namens Schiphol was COO Ad Rutten present. 

Nadat alle genodigden gearriveerd waren ving de Manager Marketing & Sales Nederland de speeches aan. Daarna was het de beurt aan EVP Marketing Erik Meijer, ambassadrice Retno Marsudi en Schiphol COO Ad Rutten. Laatstgenoemde wees op de lange traditie wat vluchten tussen Nederland en Indonesië betreft. De eerste vlucht (overigens niet uitgevoerd door GA) had twintig tussenstops nodig. Verder noemde Rutten dat Garuda volgend jaar haar 50 jarige jubileum voor vluchten naar Schiphol zal vieren (30 maart 1965 was de eerste vlucht). 

Dhr. Ad Rutten, COO Schiphol

EVP Marketing & Sales Erik Meijer


Indonesische ambassadrice aan Nederland


Na de formele handelingen werd iedereen uitgenodigd in het VIP Center de inaugural te vieren met taart en champagne. 


(GA)


De non-stop vlucht per Boeing 777-300ER:
Voorheen vloog Garuda met een A330-200 via Abu Dhabi voor een technische stop. Die reis duurde ruim 17 uur. De huidige vlucht met de Boeing 777-300ER kan non-stop worden uitgevoerd en duurt nog maar 13,5 uur. Vooralsnog is het een middagvlucht met vertrek om 12:35 vanaf Schiphol om om 07:15 op Soekarno Hatta aan te komen. Daarna zijn er mogelijkheden om door te reizen binnen de archipel, Zuid-oost Azië of naar Australië. De vlucht GA 89 is nog niet dagelijks maar wordt uitgevoerd op maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. De terugvlucht GA 88 wordt op dezelfde dagen uitgevoerd met een vertrek van 00:40 vanaf Jakarta en een aankomst op Schiphol om 09:40. 

Niet alleen het feit dat de vlucht non-stop is is een voordeel voor reizigers. Ook het nieuwe vliegtuigtype is een hele verbetering qua reiservaring. Volgens EVP Erik Meijer geeft de B77W 40% meer capaciteit dan de A332 (222 vs 314). Er kunnen 100 meer passagiers in de Economy Class reizen, ongeveer hetzelfde aantal (36) in Executive (Business) Class en 8 passagiers in de nieuwe First Class. 
Even ter vergelijking, concurrent op dezelfde route KLM (rechtstreeks maar een stop in KUL) zet ook een Boeing 777-300ER in. KLM's B77W biedt plaats aan maar liefst 425 passagiers, 35 in WBC en 390 in Economy. Natuurlijk kost de F cabine (8 suites) ruimte maar GA heeft een vergelijkbaar aantal Business Class stoelen (36). Toch heeft KLM 100 meer Economy stoelen. 

Dit komt doordat de stoelindeling in World Business Class 2-3-2 is en het zijn geen full flat stoelen. Garuda biedt echter full flat stoelen in een 1-2-1 opstelling. Wat hard product betreft kan KLM niet concurreren met GA. De full flat stoelen bieden zakenreizigers veel meer comfort en ook privacy en het is tegenwoordig wel de standaard om full flats te hebben met direct aisle access. Garuda biedt verder extra's zoals een chef de cuisine aan boord voor C en F, toegewijd aan het bereiden van de maaltijden van hoog niveau. Voor First passagiers biedt Garuda bij aankomst en vertrek in Jakarta ook een limousine transfer.


First Class


Executive Class

Ook in Economy acht ik Garuda veel beter dan KLM. De Nederlandse maatschappij heeft er namelijk voor gekozen om een 3-4-3 opstelling in Economy te plaatsen voor extra capaciteit. Garuda heeft gelukkig 3-3-3 als opstelling wat natuurlijk tot extra wijdte qua stoelen leidt. Verder is de standaard pitch bij Garuda ook groter dan bij KLM. Elke passagier heeft zowel bij Garuda als bij KLM een persoonlijk tv-scherm met Audio en Video on Demand in alle klasses. Garuda gaat hierin net even verder dan KLM en biedt ook live televisie, inflight WiFi (bij KLM heb je daar een kleine kans op) en ook moodlighting om de reis te veraangenamen. Daarnaast is ook de bagagetoelage gunstiger bij de Indonesische flagcarrier. 30kg voor Economy, 40 voor Business en 50 voor First. Onderzoeksbureau Skytrax heeft GA ook verkozen tot airline met de beste Economy Class en ook met de beste Economy Class stoel. 


Kortom, Garuda biedt een zeer goed product aan en heeft bovendien het concurrerende voordeel van een non-stop vlucht. Naar Indonesië en verder zou ik Garuda dan zowel aan de zakenreiziger als toerist aan kunnen bevelen. Reizigers die naar Australië reizen hebben bovendien te mogelijkheid een gratis stop-over op Bali toe te voegen. Garuda is ook lid van Skyteam dus je kan punten sparen alsmede gebruik maken van Skyteam Elite(+) voordelen waaronder Skypriority. 

Tot 11 juni zijn er nog actietarieven. Zie hiervoor Facebook (klik).




Londen:
Vanaf 7 september vliegt GA89 vanaf Schiphol door naar London Gatwick. Garuda heeft voor de sector AMS-LGW zogenaamde 5th freedom traffic rights weten te bemachtigen. Het is dus ook mogelijk puur een retourtje (of one way) Amsterdam-Londen of v.v. te boeken. Economy retours zijn er al vanaf €99 (LET OP: GEEN FLYING BLUE MILES OF SEGMENTEN VOOR DIE BOEKINGSKLASSE!), Business vanaf €315 en zelfs F vanaf €515. 
Een interessante speler voor een goedkope vlucht tussen Amsterdam en Londen voor een weekendje weg of zelfs zakenreis. Verder ook een mooie manier om de Garuda Experience te ervaren zonder de halve wereld over te vliegen, ook al is het maar voor een uurtje. 




Ik wil Garuda Indonesia bedanken voor de erg leuke dag. Het was echt bijzonder om de aankomst van de triple-seven met watersaluut te zien. Ik ben ook echt onder de indruk van het product en de ervaring die Garuda in de afgelopen jaren neer heeft gezet. Van een airline die op de Europese zwartelijst stond heeft Garuda zich ontwikkeld tot een internationaal gerenommeerde maatschappij met een zeer jonge vloot, een hardproduct in alle klasses dat kan concurreren met de gevestigde orde van topairlines en een goede service. De chef aan boord, de limousine transfers, de flat beds en WiFi service aan boord laten zien dat Garuda bereid is te concurreren met de grote der aarde door te investeren in de ervaring van de passagier. Ik hoop dat met het nieuwe vliegtuigtype Garuda internationaal uit kan breiden en dat het lidmaatschap van Skyteam leidt tot meer passagiers. Ik wens Garuda erg veel succes toe met haar Quantum Leap programma en hoop dat ze snel de 5-sterren status bij Skytrax behalen. Verder wil ik nu zeker zo snel mogelijk de B77W van binnen ervaren! 

1 opmerking:

  1. Schiphol is een van de favorieten van mezelf. Ik vlieg maar al te graag vanaf hun.

    BeantwoordenVerwijderen