Header

maandag 24 februari 2014

Privium Intake

Afgelopen weekend had ik mijn intake bij Privium, het programma van Schiphol voor frequent fliers om door middel van irisscan versneld de grens te passeren. Hiervoor is dus een scan van je ogen nodig en een persoonlijke pas. Meer info over de Privium Plus trial die ik uitvoer, kan je hier (klik) vinden.

Aanmelden voor Privium kan via Schiphol.nl/Privium. Na het invullen van je persoonlijke en betaalgegevens krijg je per email een uitnodiging voor een afspraak. Deze kan je telefonisch maken met de Privium lounge, of je kan gewoon zonder afspraak binnenlopen. Reizigers mét afspraak hebben dan overigens wel voorrang. Een afspraak duurt ongeveer 20 minuten.



Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post



Ik had er voor gekozen om telefonisch een afspraak te maken. Rond de afgesproken tijd was ik op Schiphol. De intake vindt plaats in de Privium Clublounge, tussen vertrekhal 1 en 2, rechtsachter de KLM Skypriority area. Een trap leidt naar de lounge en de receptie.

Privium ingang



Toen ik me meldde aan de balie werd om mijn paspoort gevraagd (Europese identiteitskaart is ook mogelijk maar in ieder geval één van de twee is noodzakelijk bij de afspraak!) en mij werd verzocht plaats te nemen in de lounge. Ik kreeg ook wat te drinken aangeboden.

Al na een paar minuten kwam de gastvrouw mij ophalen om naar de Marechaussee te gaan. Deze hebben een klein kantoortje in de lounge zelf, dus het is niet nodig om weer naar buiten te gaan. Hier werd mijn identiteit geverifieerd met het paspoort. Ik kreeg verder geen vragen van de Marechaussee.

Daarna mocht ik plaatsnemen achter één van de drie irisscanners. De gastvrouw kwam daarna weer terug om de scan af te nemen en uitleg te geven. Een gepersonaliseerde kaart lag al klaar, alleen de irisscan moest daar nog op worden gezet. Van beide ogen worden twee scans genomen. Het systeem verifieert de identiteit doormiddel van het verschil tussen donker en wit. Bij de intake moeten de foto's voor 90% identiek zijn, bij de grenspassage voor 70%. Vermoeide ogen zouden dus geen enkel probleem moeten zijn.

Privium kaart (rare kleuren door hologrammen)

De scan is heel snel afgewerkt, even in een kader kijken met je ogen wijd open en het is klaar. Daarna kon ik ook de 'kiosk' proberen zoals die ook bij de paspoortcontrole staat. Je voert eerst je Privium kaart in, dan gaat het poortje open en ga je naar de irisscanner. Hier kijk je in een kader en in maximaal 15 seconden wordt je herkend en mag je doorlopen. De Marechaussee heeft echter altijd het recht om het systeem te overrulen en een handmatige scan uit te voeren. Dit gebeurt ook als het systeem niet werkt of je niet herkend wordt. In dat geval mag je wel gelijk naar de beambte toe en hoef je dus niet achter aan te sluiten.

Privium doorgang

Na de scan kreeg ik nog uitleg over het proces van grenspassage, de kaart en privacy, de locaties van de scanners en als Privium Plus lid ook over de extra voordelen. Deze houden onder andere in: business class inchecken bij een aantal airlines, toegang tot de Club Lounge, voorrang bij parkeren, gebruik van de P2 loopbrug en meer. Verder heeft Privum (vooral in de vakanties) extra acties zoals valet parking voor een fractie van de prijs. Na afloop kreeg ik ook nog een welkomstpakket met Privium bagagelabel, informatieboekje en pamflet voor een partnerkaart. Als nieuw lid kreeg ik bovendien een voucher ter waarde van €10, te besteden bij See Buy Fly. Erg aangenaam!

Welkomstpakket

Informatiebrochure en Privium bagagelabel

Gedurende het hele proces was de gastvrouw erg vriendelijk en behulpzaam. Enige vragen werden snel en duidelijk beantwoord. Het proces van binnenkomen tot en met weggaan duurde maar 20 minuten. Je kaart is dan ook gelijk klaar voor gebruik dus je kan er zelfs nét voor een vlucht nog gebruik van maken (aanmelden moet wel minimaal twee dagen van te voren).

Zoals ik de testkiosk gebruikte, lijkt Privium mij fantastisch. Het is werkelijk secondewerk en er is vaak geen enkele rij. Het identiteitsbewijs dat je bij de intake gebruikt hoef je niet per se altijd te gebruiken als je reist. Als je ten allen tijde maar een geldig ID-bewijs bij je hebt én een geldig ticket. Word je betrapt als je naar airside wil zónder geldig ticket dan wordt je lidmaatschap ingetrokken en wordt proces-verbaal aangemaakt. Dit wordt expliciet verteld.

NB:
Privium is géén trusted traveller programma zoals bijvoorbeeld TSA Pre en Global Entry. Je krijgt géén antecedentencontrole of ondervraging. De Privium kaart dient alleen ter automatische identificatie voor de Marechaussee. Elke keer als je met Privium reist worden je gegevens ook opgezocht in een database.Privium biedt wel de mogelijkheid lid te worden van Global Entry, het trusted traveller systeem om automatisch de grenzen in de VS te passeren. Hiervoor moet je lid worden van de Flux alliance om lid te worden van Global Entry. De kosten zijn erg hoog en je moet ook bij de Marechaussee én Customs and Border Protection in de VS op bezoek voor een 'interview' en background check. 

Bij elke paspoortcontrolerij is ook een Privium kiosk. Bij de Schengen vertrekhal is een aparte rij voor de security check voor Privium lede. Hier wordt alleen je kaart gecontroleerd, je iris niet. Je hoeft immers ook geen grenscontrole te passeren. Vanuit de lounge is het ook mogelijk naar airside te gaan, naar Schengen en Non-Schengen.

Verder is hierna het grootste voordeel van Privium Plus wel de lounge. Erg chique en strak ingericht! Aan de linkerzijde na binnenkomst vind je zitruimte, een aantal reclinerstoelen om te relaxen, een ruimte voor telefoongesprekken en een openhaard om een warme, huiselijke sfeer te creëren. Rechts vind je naast de receptie eigen toiletten, werkplekken en computers en een uitgebreid buffet. Er zijn ruim voldoende (alcoholische) dranken en een keur aan snacks. Hoewel ik hier geen gebruik van heb gemaakt zag alles er van hoge kwaliteit uit. Naast de normale zoutjes en koekjes zijn er ook warme snacks zoals quiche toen ik er was.

Ik kijk er naar uit de lounge verder te behandelen als ik weer vlieg. Mijn indruk op dit moment is in ieder geval dat de Privium lounge de KLM Crown Lounge hands down verslaat in mate van catering. Van individuele flesjes softdrinks tot goede wijnen en substantiëlere warme hapjes, het ziet er beter uit. Qua zitruimte lijkt de Privium lounge mij een beetje beperkt maar ik heb geen idee hoewel passagiers er normaal gesproken zijn. Misschien is het er niet zo druk dus hier kan ik nog geen vaste uitspraak over doen. Het enige nadeel is dat de lounge niet op zaterdag geopend is.

In ieder geval kijk ik uit naar mijn volgende vluchten wanneer ik Privium écht op de proef kan stellen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten