Header

dinsdag 4 februari 2014

Air France presenteert nieuwe Affaires (Business) Class

Air France lijkt warempel, wat hard product betreft, op gelijke hoogte te komen met enkele top airlines wereldwijd! Vandaag presenteerde de Franse partner van KLM haar nieuwe Business Class, of Affaires voor de francophonen. Tot mijn grote verbazing en vreugde blijkt het de reverse herringbone te zijn, zoals ook te vinden bij onder andere Cathay Pacific en EVA Air! Wat een vooruitgang!



Klik op "meer lezen voor" de rest van deze post

De reverse herringbone stoel is full flat en gaat dus 180* plat. In die mode meet het bed 1,96m lang en 68cm breed. Verder is er een vernieuwd, high definition 16 inch entertainment scherm.






Wat KLM nalaat - en wat ook gelijk tot een achterstand zorgt - met haar nieuwe Diamond World Business Class (klik) stoel doet AF gelukkig wel. De configuratie is namelijk 1-2-1. Elke passagier heeft dus directe toegang tot het gangpad. Daarnaast zijn de stoelen erg privé. Vooral de raamstoelen, die ook onder een hoek naar het raam staan. Maar ook de passagiers in de middelste rij hoeven niet te vrezen dat hun buur alles kan horen en zien. Er is namelijk een flink privacy scherm aangebracht en ook hier staan de stoelen onder een gunstige hoek.





Air France begint met de reconfiguratie van de B777 vloot, waarvan ze erop dit moment 64 hebben. Dit betekent dat de retrofit een flinke tijd gaat duren. De eerste omgebouwde vliegtuigen zouden in juni van dit jaar moeten vliegen, in de zomer van 2016 zullen alle ruim 2100 stoelen (met een prijskaartje van €55.000 per stuk!!!) ingebouwd zijn.



De nieuwe stoelen (en afschaffing van de middle seat) vragen wel meer ruimte. Dit betekent dat AF minder stoelen in gaat bouwen dan dat er op dit moment in de vliegtuigen is geïnstalleerd. Een vermindering in capaciteit dus. Air France's 777's met vier klassen (F, J, W, Y) hebben nu nog 67 J stoelen, de drie klassen vliegtuigen hebben er 49. Onbekend is nog hoeveel stoelen er uiteindelijk per vliegtuig worden geïnstalleerd.

Verder moet gezegd worden dat niet alle triple-sevens de nieuwe stoel krijgen. 20 zogenaamde COI vliegtuigen (met voornamelijk veel Y capaciteit voor vakantiebestemmingen/Cariben) worden niet omgebouwd. In totaal worden er dus 44 B777's omgebouwd. Er is nog niks bekend over de rest van de vloot (A380/330/340 en B747s).

De reverse herringbone stoel is verre van cutting edge. US Airways was in 2009 de eerste maatschappij met deze versie en sindsdien zijn er meer airlines gevolgd. Toch ben ik echt blij dat AF voor deze stoel heeft gekozen. Full flat en direct aisle access is tegenwoordig dé minimale standaard in business class en daar voldoen ze aan. Vergeleken met het huidige product is het ook een hele verbetering. Ook in vergelijking met andere Europese maatschappijen is AFweer concurrerend qua hard product. Het is jammer dat KLM niet in heeft gezien dat haar WBC, nu al, 1-0 achterstaat. Het blijft vervelend dat de reconfiguratie zo lang gaat duren maar het is niet anders. Het zal dan nog wel even duren voordat er een grote kans is dat je dit product treft en niet de verouderde, angled, Affaires seats. En het blijft te bezien wat de Oosterse airlines tegen die tijd aanbieden...

Desondanks, complimenten voor Air France! Een heel goed, competitief product en ik kan niet wachten tot de eerste reacties van passagiers.

Er is ook een video van het nieuwe product (klik).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen