Header

donderdag 2 januari 2014

Nog 2 nieuwe airlines voor Schiphol!

Nadat eerder Qatar Airways (klik) aankondigde dat zij met ingang van het zomerseizoen 2014 met een A333 op Schiphol gaan vliegen, lijkt het er nu ook op dat Phillippine Airlines en Air Canada Amsterdam toevoegen als bestemming.

Phillippine Airlines zou Amsterdam rechtstreeks gaan bedienen met Manilla. Hiervoor staat een Boeing 777-300ER gepland. Een groot vliegtuig dus ik ben benieuwd of er veel vraag is. Reden voor de triple-seven kan ook zijn dat Phillippine Airlines geen vliegrechten boven Rusland heeft. Hierdoor moeten ze over Azië en het Midden-Oosten vliegen wat tot een grotere vliegafstand leidt (vandaar de -ER version).
Op dit moment vliegt alleen KLM nog op MNL. Dit was eerst een direct vlucht maar nu vindt een tussenstop in Taipei (TPE) plaats.
Als KLM het niet meer waard vond om een non-stop vlucht uit te voeren, dan vraag ik me af of PR meer succes heeft.


Verder heeft Air Canada een bijzondere nieuwe vlucht op het programma staan. Zij vliegen door vanaf Londen Heathrow (LHR). Op het moment staat dit met een A319 met maar 120 stoelen gepland! Dit vliegtuig vliegt vanaf St. Johns in Canada naar de Britse hoofdstad. Volgens mij is het één van de kleinste vliegtuigen die een transatlantische lijndienst vliegt. Er bestaat een kans dat AC uiteindelijk met een ander vliegtuig de vlucht naar Amsterdam gaat uitvoeren, dit hangt af van de diensregeling en slotbeschikbaarheid.
AC is ook een Star Alliance lid, dus AMS krijgt er weer een *A carrier bij. Verder heeft AC zogenaamde '5th freedom rights' wat betekent dat ze ook tickets kunnen verkopen uitsluitend voor de sector LHR-AMS/AMS-LHR.

Het schema zoals het nu in de systemen staat (tijden zijn GMT):
AC808/AC809 - LHR-AMS-LHR A319 ARRL 13.05PM - DEP 14.00PM

QR275/QR276 - DOH-AMS-DOH A330-300 ARRL 15.00PM - DEP 16.40PM

PR722/PR723 - MNL-AMS-MNL B777-300ER ARRL 13.40PM - DEP 15.00PM

5 opmerkingen:

  1. How strange you don't mention your source, when writing this blog. Feels like a sort of parrot talk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De reden waarom KLM niet meer rechtstreeks naar MNL gaat is niet (alleen) vanwege de traffic op de route. Er waren ook crew stop issues in MNL.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom je blog net voor het eerst tegen en lees met veel interesse je nieuws. Echter: (1) ik kan de AC verbinding nergens terugvinden (ook niet YSJ-LHR) en (2) de Qatar link komt uit op een pagina waar er geen woord over Qatar te lezen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat betreft QR, dat was inderdaad een foutieve link. Ik heb hem gecorrigeerd!

      Verwijderen
    2. Wat betreft AC, inderdaad de vluchten zijn nog niet in de GDS (voor reserveringen etc.) maar er zijn wel degelijk slots aangevraagd. Het is nu wachten totdat ze in het distributiesysteem verschijnen.

      Verwijderen