Header

zondag 5 januari 2014

Werkzaamheden op Schiphol; mogelijk hinder voor Privium/Premium passagiers

Deze maand begint Schiphol met de werkzaamheden om de security infrastructuur op de luchthaven te verbouwen. Voor intercontinentale vluchten gaat Schiphol de security centraliseren, net als bij Schengen-vluchten. Voor vertrekkende passagiers worden drie filters gepland, voor transferpassagiers twee. Voor de Schengen-vertrekhal zijn er plannen voor een verdubbelde capaciteit. Eerder schreef ik hier (klik) al over de geplande veranderingen.

Schiphol vangt aan met de Schengen vertrekhal. Vanaf deze maand tot medio dit jaar zal er gewerkt worden om de oppervlakte van het securityfilter in Vertrek 1 te verdubbelen. Dit kan leiden tot overlast voor met name Privium passagiers (en waarschijnlijk ook Premium/Skypriority). De Privium laan blijft geopend maar afhankelijk van de constructiehandelingen wordt de route aangepast. De werkzaamheden vinden voornamelijk 's nachts plaats maar toch kunnen de wachttijden langer zijn dan normaal, zo meldt de dienst.




Wil je dit omzeilen, dan is er een mogelijkheid om direct vanuit de parkeergarage de vertreklounge in te gaan zonder de vertrekhal te passeren. 
Hiervoor moet je:
  • Privium, premium (Skypriority/Flying Blue Silver Elite), First of Business class passagier zijn
  • Alleen met handbagage reizen
  • Online zijn ingecheckt 
  • Vertrekken vanaf de B- of C-pier

Je kan dan gebruik maken van een speciale loopbrug die je vanaf de parkeergarage naar de Vertreklounge van de B/C pier brengt. De loopbrug start in P2 en het is vanaf daar ongeveer 10 minuten naar de gate. De brug is open op maandag t/m vrijdag van 05:00 tot 22:00. Voor meer info klik hier.


Verder meldt de luchthaven in 2015 te zullen beginnen met de bouw van een nieuwe pier, de A-pier. Deze korte pier zal naast de huidige B-pier worden gebouwd, nabij de 'Fokker farm'. Waarschijnlijk dus een extra uitbreiding voor Schengen-vluchten. Het biedt plaats aan 8 vliegtuigen waarvan 3 widebody. In 2016 moet de pier, met een capaciteit van drie miljoen PAX p.a., klaar zijn. 
Schiphol heeft er nooit eerder voor gekozen een A-pier te hebben, omdat de 'A' in het Engels verward kan worden met de 'E'.

ADD: Schiphol heeft inmiddels verklaard dat de capaciteit verdubbeld zal worden, van drie naar 6 miljoen PAX p.a. . Dit houdt ook in dat oplevering in 2016 NIET gehaald gaat worden. 


Hier ergens wordt de nieuwe pier gebouwd



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen