Header

dinsdag 14 januari 2014

Meer capaciteit en bestemmingen transavia.com naar Italië en Air France naar Azië

Vanaf april zal transavia.com twee nieuwe Italiaanse bestemmingen toevoegen aan haar routenetwerk. Het betreft Bari (3x per week) en Catania (Sicilië, 5x per week), vanaf Amsterdam
Verder zal Rome (Fiumucino) dan ook vanaf Amsterdam dagelijks worden aangevlogen. Nu is dat alleen nog maar vanaf Rotterdam-The Hague.
Napels (vanaf EIN en AMS) krijgt er ook 3 vluchten bij en Verona krijgt twee vluchten extra vanaf Amsterdam.
Buiten Italië zal transavia.com 3x meer vliegen naar Sevilla, 2x naar Casablanca en Porto krijgt er ook twee vluchten bij.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel



Mattijs ten Brink, algemeen directeur van de luchtvaartmaatschappij meldt dat Italië, Spanje en Portugal de belangrijkste groeimarkten zijn, vandaar de extra capaciteit. Het totaal aan vluchten naar de 12 Italiaanse bestemmingen bedraagt deze zomer 66 per week.
Transavia.com (HV) verloopt al tickets vanaf €39. Het betreft hier een enkele reis zonder ruimbaggagestuk. Daarvoor wordt een toeslag per enkele reis gevraagd, afhankelijk van gewicht (15, 20 of 25 euro voor respectievelijk 15, 20 of 23 kilo).



Air France heeft op haar beurt aangekondigd meer capaciteit in te zetten op Zuid-Oost Azië. Kuala Lumpur (KUL) ontvangt binnenkort 25% meer capaciteit. Dit maakt AF mogelijk door een andere soort stoelindeling in hun Boeing 777-200. Waar een normale B772 plaats biedt aan 247 PAX (4F49J24W170Y) biedt de aangepast 'leisure configuration' plek voor 309 PAX (35J24W250Y). Een flinke vermindering in de premium cabines dus, waardoor de Economy sectie flink toeneemt. Vanaf 16 juni voegt AF ook nog een vlucht toe, waardoor er dan 4 wekelijkse vluchten gaan. KLM vliegt al dagelijks naar KUL, en daarna door naar Jakarta. Malaysia Airlines (MH), lid van Oneworld, vliegt ook dagelijks vanaf Parijs CDG met de A380, en vanaf AMS met een B772.

Singapore (SIN) krijgt van 17 juni tot 30 augustus ook extra vluchten van de Franse airline. Zij zal dan 10 wekelijkse vluchten uit gaan voeren. Voor de extra vlucht zet AF een B772 in voor 247 PAX (4F49J24W170Y) naast de huidige B77W met 303 stoelen (8F67J28W200Y). Vanaf 30 maart zal laatst genoemde vlucht ook doorvliegen naar Jakarta (CGK).
Op de route Parijs-Singapore heeft AF op directe vluchten concurrentie van Singapore Airlines, welke dagelijks met een A380 vliegt.

Dat AF op de route naar KUL een leisure configuratie inzet verbaast me niks. De airline heeft moeite om premium cabines te vullen naar bestemmingen als KUL en BKK. Niet geheel te danken aan de vaak hoge prijzen en de sterke concurrentie in Business Class. In de premium cabines kiezen (zaken)reizigers vaak (terecht) voor de topairlines als SQ en MH, welke beide 5-sterren maatschappijen zijn en ook een beter product aan bieden. Zeker op de A380, waar de Aziatische maatschappijen een sublieme First Class of Suites hebben en gegarandeerd lie-flat stoelen in de Business Class, vaak tegen lagere prijzen dan AF's angled seats. AF kiest er namelijk ook voor met de leisure configuratie weinig J stoelen aan te bieden, wat de prijzen doet stijgen. SQ en MH aan de andere kant hebben veel capaciteit met hun A380's.
Ook in Economy zou ik persoonlijk twee keer nadenken voor ik SQ/MH boven AFKL verkies. Toch verwacht ik dat AF wel toeristen kan aantrekken op hun vluchten. Voor vluchten naar CGK is dan geen transfer nodig in KUL/SIN, en ze hebben een beter Europees netwerk voor het feeden van vakantiegangers uit naburige landen.

Air France Economy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten