Header

maandag 24 maart 2014

[Rant] Waarom biedt KLM geen tracking tool voor de nieuwe WBC?

De nieuwe World Business Class van KLM is op dit moment alleen te vinden op een aantal Boeing 747's. De triple-sevens zijn later dit jaar pas aan de beurt (ondanks de vertraging (klik) ).

Of je vlucht met een B747 de nieuwe of de oude WBC heeft, is nu nog een loterij. Hoewel er natuurlijk een verschil in seatmap merkbaar is in Manage My Booking kan dit vaak gewijzigd worden waardoor passagiers misschien teleurgesteld worden. Vliegen in een full flat seat versus de oude angled stoel maakt een wezenlijk verschil en ik kan begrijpen dat sommigen daar hun keuze van airline/vlucht van laten afhangen.

Ik snap daarom niet waarom KLM zo mysterieus doet over de inzet van de refurbished toestellen. Tuurlijk zijn er mogelijkheden om uit te vinden of je vlucht wordt uitgevoerd met een omgebouwd toestel dicht bij de dag van vertrek, zie deze post (klik). Mijns inziens zou KLM het echter makkelijker moeten maken voor de klant om ver van te voren uit te vinden welk product ze op hun vlucht tegemoet kunnen zien.

Lufthansa is ook bezig met het upgraden van haar First en Business Class cabine. De Duitse airline biedt met het oog daarop een heel handige tracking tool voor haar passagiers. Binnen acht weken voor vertrek kunnen passagiers hun details invullen, zowel voor Business Class (klik) als First Class (klik), om te zien of er een ge├╝pgraded toestel op de planning staat voor hun vlucht. Uiteraard zijn last-minute wijzigingen door bijzondere omstandigheden niet uitgesloten, maar het is beter dan niets.

Dit is natuurlijk erg handig en klantvriendelijk en ik snap niet waarom KLM niet hetzelfde kan of wil doen. Ik verwacht dat de planning van vliegtuigen binnen een aantal weken wel is vastgelegd. Natuurlijk kunnen plannen wijzigen door technische gebreken of andere oorzaken maar als Lufthansa het probeert, waarom kan KLM dat niet?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen