Header

zondag 9 maart 2014

Garuda Indonesia 20ste lid van Skyteam

Afgelopen week is Garuda Indonesia toegetreden tot de Skyteam alliantie. Het lidmaatschap werd bekrachtigd tijdens een speciale ceremonie op Bali. GA heeft intussen alle boekings- en frequent flyer spaarsystemen gekoppeld en ook Skypriority (klik) is geïmplementeerd.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel


Toevoeging voor Skyteam
Garuda’s netwerk voegt 40 nieuwe bestemmingen toe aan het netwerk van Skyteam. Dit zijn grotendeels binnenlandse luchthavens in Indonesië en enkele in Zuid-Oost Azië.
Waar GA voornamelijk een grote rol moet gaan spelen is op de route Europa-Australië. Op dit moment moet je via Guangzhou, Taipei of zelfs Seoul reizen als je met een Skyteam airline wil vliegen. KLM en andere airlines codesharen weliswaar met airlines als Jetstar, Qantas en Malaysia Airlines maar daar geniet je geen Skyteam voordelen.
Nu je GA kan vliegen zou een reis naar Australië sneller, eenvoudiger en comfortabeler (GA is verkozen tot Worlds Best Economy Class) volledig met Skyteam kunnen plaatsvinden via Jakarta (CGK). De airline vliegt naar Perth, Melbourne, Sydney en Brisbane vanuit Jakarta en Denpasar Bali. Voor deze vluchten worden moderne Boeing 737-800’s en Airbus A330s gebruikt, alle met Audio and Video on Demand systemen.
Op hun nieuwste vlaggenschip vliegtuig, de Boeing 777-300ER, biedt de luchtvaartmaatschappij ook een First Class aan. Het wordt hiermee de vijfde Skyteam member met een First Class.
Verder zal GA per jaar 19 miljoen passagiers toevoegen aan het bestand van Skyteam. De capaciteit stoelen in Zuidoost-Azië van Skyteam groeit met ruim 6%, de capaciteit stoelen in Azië-Pacific met 2%.
Leden van Flying Blue kunnen al langer miles sparen of besteden bij Garuda. Zie de partnerpagina van Flying Blue (klik).

Garuda Frequent Flyer
Het huidige frequent flyer programma van Garuda, GFF (Garuda Frequent Flyer), zal de komende maand worden omgezet in Garuda Miles. Het huidige programma biedt 4 niveaus (Blue, Silver, Gold en Platinum). Deze niveaus blijven gehandhaafd maar de verdeling van Skyteam Elite niveaus is bijzonder. Ik verwachtte dat Silver Skyteam Elite zou worden en Gold en Platinum Elite Plus voordelen zouden krijgen, zoals bij KLM bijvoorbeeld. GA/Skyteam hebben ervoor gekozen om Garuda Miles Gold Skyteam Elite toe te delen en alleen Platinum Elite Plus voordelen. Silver leden blijven dus Skyteam Basic net als de Blue leden. Voor zover ik weet zijn er geen andere airlines waarbij twee niveaus Basic zijn binnen Skyteam. Of Silver leden bij Garuda zelf wel voordelen blijven hebben is nog onduidelijk.
Het is jammer dat Silver geen Skyteam Elite wordt. Het zou een favoriet van mij zijn aangezien er maar 10 qualifying flights voor nodig zijn. Of misschien is dat juist de reden. ;) In ieder geval zal GA de cijfers wel hebben en dit in samenspraak met Skyteam hebben besproken.

Toekomst
Ik ben erg blij met de intrede van Garuda. Ik ben er van overtuigd dat dit een aanwinst is voor de alliantie. Het service niveau in Economy en Businessclass is al erg hoog en de First Class ziet er ook fantastisch uit. Garuda aspireert een 5-star rating bij Skytrax. Mocht dit lukken dan is het de eerste airline van Skyteam met de hoogste rating en kan het zich meten met maatschappijen als Malaysia, Singapore of Cathay.
Helaas is er nog steeds de misopvatting dat Garuda een onveilige maatschappij is. Het is waar dat Garuda in het verre verleden nog al wat incidenten had en tot 2009 stond het op de zwarte lijst van de EU. Sindsdien heeft de airline echter een totale ommekeer gemaakt. De vloot is erg jong en bestaat uit de modernste vliegtuigen als de A330, B738 en CRJ100. Ik hoop dat naarmate er meer Skyteam passagiers met GA vliegen dit imago verdwijnt en Garuda de status krijgt die het verdient als kwalitatieve, veilige en volwaardige airline.
Wat betreft de Kangaroo-route denk ik dat GA het qua inflight service voor elkaar heeft. Overstappen op Jakarta is echter nog een twijfel punt. De luchthaven is redelijk verouderd, een tikkeltje chaotisch en onoverzichtelijk en draait al overcapaciteit. CGK kan zich zeker niet meten met HKG, SIN of ICN wat faciliteiten betreft. Ik ben benieuwd hoe Garuda het overstappen zo goed, efficiënt en comfortabel mogelijk gaat laten verlopen om succesvol te worden.
De airline heeft veel potentie. Nu moet het nog meer passagiers trekken.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen