Header

dinsdag 18 maart 2014

Garuda Indonesia non-stop naar Jakarta

Vanaf 30 mei aanstaande zal Skyteam's jongste telg (klik) Garuda Indonesia (GA) 5x per week non-stop van Amsterdam Schiphol naar Jakarta (CGK) vliegen, zo bevestigde de maatschappij aan mij. De vlucht wordt uitgevoerd middels een Boeing 777-300ER, het nieuwste type in de vloot van de Indonesische maatschappij.

Tussenstop:
Garuda vliegt, nadat het van de Europese zwarte lijst was afgehaald, sinds 2010 weer op Amsterdam met een Airbus A330 (-200 of -300). In eerste instantie had de vlucht een technische stop in Dubai, later in Abu Dhabi. De B77W maakt non-stop vluchten mogelijk en dat is natuurlijk erg prettig uit het perspectief van de reiziger. GA is de enige airline die Amsterdam zonder tussenstop met Jakarta verbindt, KLM vliegt nog via Kuala Lumpur, ook met een B77W. De totale vluchtduur bedraagt 13,5 uur.

Garuda's nieuwe vlaggenschip


Hoog service niveau:
Passagiers kunnen op de triple-seven uitkijken naar een hoog niveau wat service betreft. Garuda is verkozen tot de airline met de beste Economy Class ter wereld, en bied vele extra's zoals kleine amenity kits en welkomstdrankjes na boarden voor Economy passagiers. De 268 stoelen hebben 32 inch aan pitch.



In Business Class (Executive Class) kunnen reizigers uitkijken naar een flatbed seat met 73 inch aan pitch. De stoelen zijn staggered in een 1-2-1 opstelling dus iedere passagiers heeft direct aisle access. Voor het inflight entertainment is er een 15 inch touch screen. De Executive Class stoelen doen mij denken aan de Pearl Business Class van Etihad.



First Class:
Hoewel het nog niet duidelijk is of en wanneer GA First Class aanbiedt vanaf Schiphol, is de cabine wel degelijk aanwezig aan boord. 8 Suites in een 1-2-1 opstelling bieden ultieme privacy en comfort. De stoel, die 22 inch wijd is en 82 inch pitch heeft, transformeert in een full flat bed met matres om zo een goede nachtrust te garanderen. Voor het Audio en Video On Demand systeem is een touch screen van maar liefst 23,5 inch aanwezig. Voor de inwendige mens is er een speciale Chef aan boord, geheel gewijd aan de food and beverage voor de First Class!
De First Class suites lijken op die van Jet Airways.



Nieuwste technologie:
In het nieuwe vlaggenschip genieten alle passagiers ook van LED mood lightning en WiFi aan boord.

London:
Aanvankelijk was het plan om de B77W te 'launchen' op een non-stop vlucht naar London Gatwick (LGW). Schijnbaar is de markt tussen het VK en Indonesie op dit moment niet zodanig voor een dedicated vlucht. GA heeft daarom besloten om London via Amsterdam aan te vliegen. Vanaf 8 september zal de vlucht vanaf Amsterdam door vliegen naar London en zo wordt de route CGK-AMS-LGW v.v. . Het lijkt mij logisch om de grotere capaciteit in te zetten op Amsterdam, aangezien dat de hub van KLM is en GA nu Skyteam member is. GA passagiers kunnen nu makkelijk overstappen op het shorthaul netwerk van KLM binnen Europa. Zo kan GA veel meer passagiers meer bestemmingen aanbieden.

Kangaroo route:
Toch snap ik dan niet waarom GA per se zelf door wil vliegen naar London, als ze het ook via KLM kunnen verzorgen. Het schijnt dat de maatschappij in wil stappen in de Kangaroo route, de markt tussen het VK (en Europa) en Australië. GA biedt zelfs een gratis stopover op Bali aan voor reizigers die via Indonesie naar Australië willen. Echter denk ik toch dat de huidige opzet niet veel passagiers zal trekken naar Australië. Je hebt dan namelijk én een overstap in Indonesië, én een tussenlanding in Amsterdam als je vanuit het VK vertrekt. Dat kost tijd en is vermoeiend terwijl andere airlines als SQ, EK en QF one-stop connections aanbieden.

Afbeeldinden: GA Media/Marketing


2 opmerkingen:

  1. Ik snap sowieso niet waarom Garuda nu in eens wel non-stop vliegt met de 777, terwijl de range van de A330-200 vrijwel identiek is aan die van de nieuwe 777. Dit wordt bevestigd door de website van Garuda. Kortom; ook met de Airbus kunnen ze direct vliegen en ook met de 777 zouden ze dus die tussenstop in kunnen bouwen... 'Technische stop' snap ik dan ook niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de sites van Boeing en Airbus heeft de 77W een range van 7825nm en de A332 een range van 7250. GCmap schat AMS-CGK direct op 7055. De A332 heeft dus veel minder speelruimte. Daarbij komt ook nog de verhouding fuel/payload versus range, de 777-300 Extended Range zal hierbij dus de meest economische en praktische zijn.
      Ik ken bijna geen enkele airline die longhaul vluchten uitvoert met een A330. Vluchten van 7-8 uur zijn m.i. wel de max voor dit vliegtuig.

      Verwijderen