Header

dinsdag 19 maart 2013

NIEUWE KLM WORLD BUSINESS CLASS STOEL ONTHULD!!!

Eindelijk is 'ie daar! De nieuwe World Business Class stoel van KLM. Het is een langverwachte verbetering: na jaren 'slippery slopes' is er nu een 'full flat stoel'. Oftewel, een stoel die 180 graden horizontaal plat gaat!

Klik op 'meer lezen' voor de rest van dit artikel.



De stoel is een Diamond seat van B/E Aerospace en is ontworpen door Nederlands topdesigner Hella Jongerius:

Dat KLM open staat voor deze benadering van het interieur is heel bijzonder. Vliegtuiginterieurs voldoen aan ongelooflijk veel technische eisen. Hier hebben we rekening mee gehouden, door bijvoorbeeld de nieuwe stoel te versimpelen, een andere kleur te geven en te bekleden met hoogwaardig textiel.
Hella Jongerius, Nederlands topdesigner

KLM topman Peter Hartman zegt het volgende:

Ik ben ervan overtuigd dat dit eigentijdse interieur zeer gewaardeerd gaat worden door onze klanten en dat het aan hun wensen voldoet. Ook in crisistijden blijft KLM investeren in klantcomfort. Ik ben trots op dit prachtige en unieke resultaat; een gehele World Business Class cabine ontworpen door een Nederlandse topdesigner. Hiermee willen wij onze passagiers een warm thuisgevoel geven.
Peter Hartman, President-directeur van KLM
Jongerius heeft er dus voor gekozen niet elke stoel dezelfde kleur te geven om een huiselijk gevoel te creëren. Ze heeft ook getracht Dutch top design te verwerken. 
Dat ziet er alsvolgt uit:




De kleuren aubergine, donkerbruin, nachtblauw, kobalt en donkergrijs en vanzelfsprekend 'KLM blauw' zijn terug te vinden. Naast het ontwerp van de stoel zelf is Jongerius ook verantwoordelijk geweest voor nieuw tapijt, wanddecoratie, gordijnen, dekens, kussens en stoelbekleding.
De stoel zal ook meer privacy bieden voor de reiziger. Er is een verstelbaar privacy scherm tussen de stoelen. Daarnaast is er (waarschijnlijk) geen 'middle seat' meer zoals nu op de Boeing 777s. Ook is voor meer opbergruimte gezorgd. Passagiers kunnen hun spullen nu onder de televisieschermen en in de stoelzak naast hun kwijt.



Zoals te zien is de stoel indeling 2-2 in deze Boeing 747.

De 22 Boeing 747s (744 en 74M's) zullen als eerste worden omgebouwd. Naar verwachting is dit in april 2014 afgerond waarna de Boeing 777 vloot in de zomer zal worden 'geretrofitted'. Op de 747 zal de business class capaciteit worden teruggebracht van 42 naar 35 stoelen. Stoel 1A en de stoel in het midden van de neus zijn solo stoelen. 1A heeft veruit het meeste privacy terwijl de andere solo stoel in rij 4 juist erg onrustig is. Langs beide kanten kunnen passagiers en crew lopen. 

Zoals gewoonlijk bij KLM heeft ook de duurzaamheid een grote invloed gehad. Het nieuwe tapijt is vervaardigd uit de oude cabinebemanning uniformen. 

Het eerste vliegtuig met de nieuwe World Business Class zal in juli rondvliegen.

Al met al denk ik dat dit een hele goede verbetering is van KLM. Full flat stoelen zijn tegenwoordig de standaard bij bijna alle internationale airlines en KLM liep daarin nog ver achter. Helaas is dit concept vandaag de dag eigenlijk ook al achterhaald. Veel frequente vliegers verlangen daarom nog een stap verder: een full flat business class stoel met 'direct aisle access' voor elke individuele passagier, zoals bij bijvoorbeeld Delta, American en Cathay Pacific. 


Impressie van de nieuwe cabine en stoel:








Alle foto's: KLM Mediarelations

Ander WBC nieuws:








1 opmerking:

  1. Ziet er prima uit, nog steeds geen Singapore Airlines/Emirates/Cathay Pacific.. maar we're getting there :)

    BeantwoordenVerwijderen