Header

woensdag 26 juni 2013

Tech updates bij KLM: Passbook support en ePIL op iPad

Allereerst excuses voor de lange periode zonder updates. Ik ben erg druk geweest met mijn examens en voorbereiding voor de vakantie (24/7 de pagina refreshen in de hoop dat er upgrade availability is ).

In de tussentijd heeft KLM weer een aantal technologische vooruitgangen geboekt. Zo is er eindelijk Passbook support voor de KLM app op iOS. Dit betekent dat je vanuit de KLM app je boardingpass kan exporteren naar de Apple Passbook app. Wanneer je dan op een bepaalde locatie rond een bepaalde tijd bent, zou de mobiele boardingpass dan automatisch moeten verschijnen.
Er schijnen nog een paar kinderziektes in te zitten, vooral m.b.t. automatische updates. Ik kan zaterdag dit zelf proberen en ben erg benieuwd.

Ook maakte KLM bekend dat zij ruim 5000 iPads uitdelen aan het vliegend personeel (cabin crew en cockpit crew). Voor de cockpit crew zal dit een hoop van de kaarten en checklists vervangen. Voor de cabin crew zal de voorbereiding voor de vlucht nu digitaal afgehandeld kunnen worden. Ook kunnen zij (geupdate)(veiligheids)protocollen raadplegen én wordt de passagierslijst (PIL) digitaal weergegeven. Dit zou de klantenservice moeten verbeteren.

Hieronder een impressie van het iPad gebruik aan boord en de press release:

Youtube (klik)

KLM start vandaag met het uitreiken van zo’n 5.000 iPads aan alle vliegers, senior pursers  en pursers. De tablet ondersteunt ons vliegend personeel bij hun werkzaamheden aan boord. Uit een pilot die eind 2011 startte, bleek dat klanten zo een nog betere service krijgen.
 
Onze klanten hechten grote waarde aan persoonlijke benadering en dat waarderen zij bij KLM, zo bleek ook deze week bij de uitreiking van de Skytrax awards voor Best Airline Staff Service in Europa. Met de iPad is een nog meer persoonlijke service mogelijk en kan de klant bijvoorbeeld ook sneller geïnformeerd worden over last minute operationele wijzigingen. In economisch moeilijke tijden is het van groot belang om te blijven investeren en innovatie en duurzaamheid speelt bij KLM een belangrijke rol. Als uiteindelijk al het papier dat onze crew nu meeneemt aan boord vervangen kan worden door de iPad, bespaart dit veel gewicht en dus ook brandstof.
Peter Hartman, President-directeur van KLM
        

 
De pilot met het gebruik van een iPad aan boord werd uitgevoerd met ongeveer honderd cockpit- en cabineleden. Na evaluatie bleek dat cabinepersoneel via de iPad sneller en beter kan inspelen op de persoonlijke wensen van onze passagier. Voor de vliegers biedt de tablet een extra hulpmiddel voor de vluchtuitvoering.  Zo vindt er bijvoorbeeld snellere besluitvorming plaats doordat de vliegplannen eerder gedeeld kunnen worden. De volledige invoering van de iPads neemt enkele maanden in beslag. Dit najaar beschikken alle vliegers, (senior) pursers en senior cabin attendants van KLC over een iPad.

Bron: KLM Media Relaties

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen