Header

dinsdag 21 januari 2014

Verslag van de Vakantiebeurs 2014

Afgelopen weekend bezocht ik de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Ik bezoek dit evenement graag, het is een uitlezen kans om reisorganisaties en vervoerders te bekijken en te netwerken. Natuurlijk lag de nadruk voor mij op de airlines. In het bijzonder Cathay Pacific, EVA Air, Garuda Indonesia, Emirates en Malaysia Airlines. Daarnaast was er ook een hele berg goodies om mee te nemen ;) .

Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post



- Cathay Pacific
Cathay, met als thuisbasis Hong Kong, presenteerde op de beurs haar nieuwe Premium Economy Class. Deze klasse biedt een stoel vergelijkbaar met oudere generaties regional business class. De stoel is wijder, biedt aanzienlijk meer beenruimte en kan verder naar achter. Daarnaast is er een cocktailtafeltje, een groter TV-scherm, voetsteun en de tray-table zit in de armleuning (die dus niet beweegbaar is). Onder de PTV is nog een handig opbergbakje.

Cathay's stand

Premium Economy 

Premium Economy

Seat lay-out

Beenruimte

PTV

Qua service krijg je in Premium Economy een betere catering, met een pre-departure drink en echt servies en bestek. Ook is er een amenity kit. Op de grond is priority check-in beschikbaar.
Ik heb met de CX vertegenwoordiger gesproken en het product doet het vrij goed. Cathay is vrijwel de enige maatschappij die een Premium Economy aanbiedt naar Azië (daarnaast ook EVA Air). Prijzen zijn redelijk schappelijk rond de €1300,-.
Ik heb de stoelen zelf uitgeprobeerd en ze bieden echt aanzienlijk meer comfort boven economy. De extra breedte en beenruimte is zeker merkbaar en ook de PTV is lekker groot. Ik denk dat Cathay hiermee een winnend product naar Amsterdam heeft gebracht. Wil je meer comfort maar is business class te veel gevraagd? Kijk dan naar CX Premium Economy. Ook voor de zakenreiziger wiens reisbudget misschien is gekort is dit een uitkomst. Cathay vliegt nu al met de nieuwe Premium Economy op AMS met een A340.
Verder heb ik het ook gehad over de nieuwe Cathay Business Class. CX is bezig haar vluchten naar AMS uit te gaan voeren met een B77W (zie deze post (klik) ). De 77W biedt naast de nieuwe Premium Economy ook de nieuwe Business class en Economy class. Business class zal dan niet meer de normale herringbone stijl zijn (coffin class) maar de reverse herringbone, wat een uitstekend product is.

CX Media


- Malaysia Airlines
MH had geen product showcase op de beurs maar prees wel actief haar vluchten naar SE-Asia aan. Ik heb naar een update over de A380 naar AMS gevraagd maar hier konden nog geen toezeggingen over worden gedaan. Mijns inziens zal dit wel te maken hebben met het grote aandeel premium stoelen op de A380 (met ook een First Class). MH zet nu een B772 in naar Schiphol.

- EVA Air
Misschien wel het onontdekte pareltje van airlines naar Azië. EVA Air presenteerde haar Royal Laurel Class (Business Class) op haar stand. Deze reverse herringbone (zelfde als Cathay Pacific) vliegt met BR's B77W naar Taipei via Bangkok.
Royal Laurel Class mock-up

Full flat

Stoel


Console

Wat hard product betreft is deze business class stoel onovertroffen maar ook EVA's soft product biedt significante extra's. Zo is de maatschappij uit Taiwan de enigste die Dom Perignon champagne serveert in Business Class. Verder bieden ze hun passagiers een Rimowa amenity kit aan. Ook hebben Business Class passagiers de mogelijkheid om voor vertrek online hun maaltijd te kiezen.
Ik had een aangenaam gesprek met de vertegenwoordiger van EVA in Nederland. Bangkok is een bijzondere route aangezien drie airlines erop vliegen vanaf AMS (KLM, EVA, China Airlines) dus ik was benieuwd naar de loadfactors.
EVA stand

De vertegenwoordiger vertelde mij hoe EVA het deed, hoe hun Star Alliance lidmaatschap heeft geholpen met de klandizie en nodigde mij ook uit de stoel te proberen in full flat mode. Vergeleken met bijvoorbeeld Delta's staggered flat bed seats is deze stoel de absolute winnaar. Volledig plat maar ook breed over de gehele lengte. Het is niet nodig je voeten in een 'hokje' te proppen. Hij benadrukte ook dat BR van de drie airlines die naar BKK vliegen het beste product heeft met aisle access voor iedere passagier en dus een fulll flat bed. Verder vertelde hij mij wat Business Class passagiers kunnen verwachten aan boord. Hij wees ook op de aandacht voor de kleine dingen en dat bleek even later zeker waar. Ik wilde een foto maken van de stoel maar voordat ik de kans kreeg, stond een medewerkster erop eerst de deken netjes op te maken en wat rotzooi te verwijderen haha.
Naar Bangkok of Taipei is EVA Air wat mij betreft de beste maatschappij. Business Class tickets naar Bangkok zijn er al vanaf €2100,-. Nadeel is wel dat BR maar driemaal in de week vliegt (dinsdag, donderdag, zaterdag). Dit zal ook wel te maken hebben met de dubbele concurrentie en de inzet van de B77W. EVA is lid van Star Alliance dus je kan ook miles sparen of *A Gold voordelen gebruiken.
Let wel op het product. EVA biedt ook een Premium Economy aan (Elite class, vanaf €1500) en dit product met flat bed is Royal Laurel Class. Premium Laurel Class heeft andere stoelen.

BR en Star Alliance

-Singapore Airlines
SQ had een redelijk grote stand maar weinig inhoudelijks. Er was een grote tablet waarop foto's van hun nieuwe reisklasses worden getoond. Singapore Airlines zet nu ook haar nieuwe Business Class in naar Schiphol. Het is de eerste keer in lange tijd dat SQ een stand heeft op de Vakantiebeurs.

SQ stand

- Emirates
Emirates lijkt de Nederlandse markt te hebben veroverd dus ook op de Vakantiebeurs werd hun product goed aangeprezen, vooral de A380 service. Qua oppervlakte was de stand erg groot, qua inhoud niet echt. Ik probeerde een gesprek aan te knopen met een Emirates medewerker maar die leek mij niet serieus te nemen. Ik kreeg wel te horen dat hun vliegtuigen (tweemaal daags!) goed gevuld worden, inclusief de First Class.
EK stand

EK stand

EK stand

EK stand
Emirates showcasede ook hun First Class Suite op de stand. Deze is beschikbaar op de A380 en B77L die dagelijks naar Schiphol vliegen. Ik mocht even in de Suite zitten en het is echt een overdaad aan ruimte, luxe en bling.


EK First Class Suite

EK First Class Suite

Ook de concurrentie kwam even kijken


 - Garuda Indonesia
Last but not least, Garuda. Nog iets meer dan twee maanden en dan zal de maatschappij uit Indonesië lid zijn van Skyteam! Na vorig jaar hun Executive Class te hebben getoond, focust Garuda nu meer op de Vakantiereiziger. En daar trekken ze veel voor uit de bus! Een hele set cabin crew was ingevlogen om aandacht te trekken voor de stand. Garuda zorgde uitstekend voor de bezoekers. Cabin crew deelde glaasjes sap en zelfs bordjes daging dendang uit aan voorbijgangers. Wilde je ter plekke een vlucht boeken dan kon je zitten en kreeg je netjes een kopje koffie. Allemaal vriendelijke extra's die ervoor zorgen dat ik  Garuda zo bewonder! Zelfs op een beurs komt de vriendelijke Indonesische gastvrijheid boven.

Garuda stand

Garuda stand

Rendang :)

Garuda Economy 

Garuda Economy

Garuda Economy

Met een medewerker marketing sprak ik voornamelijk over de toekomst binnen Skyteam en de vluchtuitvoering vanaf Amsterdam. Nu is dat nog met een stop in Abu Dhabi (voorheen in Dubai) i.v.m. de samenwerking met Etihad Airways. Garuda wil graag dat haar vlaggenschip, de Boeing 777-300ER (vliegt eind mei op Londen, heeft fantastische nieuwe First Class en Business Class), ook op Amsterdam gaat vliegen. GA zou dan rechtstreeks op Jakarta kunnen vliegen, wat zelfs KLM niet doet. Schijnbaar wordt hier stevig voor gelobby'd maar is er nog geen data gepland.
Over de loads is GA neutraal. Deze periode van het jaar is het rustig maar in de zomer trekt het erg aan met vakantiegangers. Ook voor hen, en ook zakenreizigers, is de stop in AUH wel een hekelpunt dus ik hoop dat GA snel met de triple-seven kan gaan vliegen!
De Skyteam integratie, welke twee jaar verlaat is door IT problemen, komt nu rap dichterbij en GA schijnt er klaar voor te zijn. Desondanks biedt de maatschappij zelfs nog geen online check-in aan vanaf AMS maar ook dat staat op de planning.
Ik ben benieuwd hoe het Garuda in de nabije toekomst binnen Skyteam vergaat.

-Goodies!
Voor airline hebbedingetjes was deze beurs een goede gelegenheid!
Naast een aantal prachtige brochures van Emirates, EVA en Garuda is ook mijn pennencollectie weer bijgevuld. Ook heb ik bij een aantal airlines (SQ, MH, GA) kalenders gescoord en bij Malaysia Airlines een prachtige A380 poster.
Bij Emirates kon je keykoards, pennen en sleutelhangers pakken, in feite zoveel je wil. Best grappig is dat de sleutelhanger en pen voor zo'n 4 dollar verkopen in EK's officiële online store haha.
Bij een aantal airlines kon je dus zomaar pakken, bij andere ging een medewerker na een gesprek met mij nog even naar een achterkamertje om een tasje te vullen ;). In ieder geval was het een geslaagd bezoek!

Goodies

Folders

Kalenders





1 opmerking:

  1. hmm volgend jaar toch maar even naar de vakantiebeurs gaan. Goodies zijn altijd leuk.. Waren er alleen maar Aziatische/Middle Eastern airlines aanwezig?

    BeantwoordenVerwijderen